secundair logo knw 1

Toldeur is quasi een hakmes (foto: IMd Raadgevende Ingenieurs)

De nieuwe Maria Sklodowska-Curiebrug in Amsterdam heeft een in het oog springend ontwerp. In het midden van de fiets- en voetgangersbrug staat een rode waterkerende toldeur omhoog. Deze deur wordt bij hoogwater gesloten.

De 25 meter lange Maria Sklodowska-Curiebrug in de Ringvaart verbindt de Valentijnskade met het Amsterdam Science Park. De brug heeft een tijdelijke noodwaterkerende functie. In het midden is een toldeur aangebracht die eruitziet als een rood zwaard aan een zeilboot. Architect Arjan Karssen maakte het bijzondere ontwerp in opdracht van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en Waternet.

De toldeur bestaat uit twee stalen gekoppelde hefdeuren en kantelt door eigen gewicht met behulp van mechanische handbediening. Bij een noodsituatie gaat de deur omlaag. De hefdeuren bevinden zich tussen het fiets- en voetgangersgedeelte. Daarmee snijdt de toldeur als het ware als een hakmes door het brugdek. 

De Amsterdamse brug wordt op 1 maart officieel geopend. De brug is genoemd naar Marie Curie, de beroemde Pools-Franse onderzoekster van radioactiviteit. Zij won in het begin van de twintigste eeuw twee keer een Nobelprijs. Om verwarring met de niet zo ver daarvan gelegen Curiestraat te voorkomen, heeft de brug haar volledige naam gekregen.

Timelapse filmpje van installatie van toldeur 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.