secundair logo knw 1

De Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein. Foto Rijkswaterstaat

Een online bibliotheek van materialen voor wegen, waterwegen, spoorwegen en kabels moet het hergebruik daarvan bevorderen. Daarmee willen de initiatiefnemers bijdragen aan een circulaire economie.

 ‘’We verwachten zo te voorkomen dat een mooie betonnen ligger of een staalprofiel afval wordt’’, verklaart adviseur Jeroen Nagel van Rijkswaterstaat (RWS). ''Het materiaal kan eenvoudiger opnieuw worden ingezet.''

Samen met ProRail, Alliander en het platform Madaster is RWS begonnen met een ‘leeromgeving’. De komende maanden willen ze onderzoeken of het systeem dat Madaster al heeft opgezet voor bouwmaterialen in de vastgoedsector ook geschikt is voor infrastructuur.

Materialenpaspoort

De Nederlandse overheid streeft naar een volledig circulaire economie in 2050. Dat betekent dat grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt zonder dat ze hun waarde verliezen. In 2030 moet het gebruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metalen) met de helft verminderd zijn.

Om dat ook voor infraprojecten te kunnen verwezenlijken, is het nodig dat de gebruikte materialen en hun eigenschappen veel preciezer worden geregistreerd. Dat gebeurt in een zogeheten materialenpaspoort. ‘’Op functieniveau weten we het nu wel ongeveer, maar op detailniveau nog onvoldoende’’, zegt Nagel.

Het idee van de online bibliotheek is dat opdrachtgevers en -nemers, waaronder waterschappen, eerst daarin zoeken voordat zij met een nieuw project beginnen. ‘’Vaak is tijd in de uitvoering van projecten ook een belangrijke factor’’, weet Nagel. ‘’Dus is het zaak om de gegevens van tevoren goed vast te leggen en te kunnen delen.’’

Kinderschoenen

Als voorbeeld noemt hij een afgeschreven tweebaansbrug waarnaast een nieuwe vijfbaansbrug is gelegd. ‘’Die ligt daar al 20 jaar niets te doen, terwijl hij nog zeker 75 jaar mee kan. Je zou die brug de halve wereld over kunnen slepen en dan nog blijft de impact op het milieu lager dan wanneer er een nieuwe brug gebouwd moet worden. Dat maakt het uitwisselen van informatie ook internationaal relevant.’’

In de vorige week gepresenteerde rijksbrede transitieagenda voor een circulaire bouweconomie is het materialenpaspoort een van de elementen. In de bouw- en infrawereld staat de circulaire economie nog in de kinderschoenen. Daarom hebben Rijkswaterstaat en het Rijksvastgoedbedrijf onlangs ook het Platform CB (Circulair Bouwen) ’23 opgericht. Dat moet bestaande initiatieven met elkaar verbinden en in vijf jaar tijd tot concrete afspraken en resultaten komen.

Digitale modellen

Voor de registratie in de Madaster-bibliotheek onderzoeken de organisaties samen met overheden, aannemers en adviesbureaus voor de zomer een aantal objecten, waaronder de Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein die wordt gerenoveerd en uitgebreid. De vraag is dan of de digitale modellen die tegenwoordig worden gebruikt geschikte informatie bieden, of er nog aanvullende informatie nodig is en hoe die beheerd kan worden.

Na de zomer willen de initiatiefnemers besluiten of zij met deze bibliotheek doorgaan. ‘’Maar als er nu al waterschappen zijn die willen meedoen, dan zijn ze welkom’’, zegt Nagel.

Maandag 29 januari organiseert Platform WOW een webinar over het materialenpaspoort.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.