secundair logo knw 1

De oproep aan iedereen is om op 31 januari een selfie op een dijk via sociale media te delen I foto: HWBP

Nederlanders laten zien dat waterveiligheid bepaald geen vanzelfsprekende zaak is. Dat is de bedoeling van de campagne Hohohoogwater, die het Hoogwaterbeschermingsprogramma en zeven waterschappen tussen 25 januari en 4 februari organiseren. Alle Nederlanders wordt opgeroepen om een selfie op een dijk te maken en deze op vrijdag 31 januari via sociale media te verspreiden.

Aanleiding voor de publiekscampagne is dat precies 25 jaar geleden het water in de Maas, Rijn en Waal uitzonderlijk hoog stond, wat tot grote problemen leidde. In het rivierengebied moest zelfs een kwart miljoen mensen vanwege overstromingsgevaar worden geëvacueerd. De lessen van toen lijken echter alweer vergeten.

“Nederlanders beschouwen waterveiligheid als vanzelfsprekend”, zegt Miranda Mens, woordvoerder van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). “Wij trekken alle registers open om hen een beetje wakker te schudden. We willen dat mensen beseffen dat het enorm veel energie en geld kost om een herhaling van 1995 te voorkomen.”

Nog grotere opgave
Mens wijst erop dat ongeveer 1 miljard euro wordt besteed aan waterveiligheid. Daarvan gaat zo’n 350 miljoen euro per jaar naar het HWBP, tot aan 2050. De waterschappen versterken de komende jaren met dit geld minstens elfhonderd kilometer aan primaire waterkeringen. “Onze boodschap tijdens de campagne Hohohoogwater is dat er in 25 jaar veel is gebeurd, maar dat er in de toekomst een nog veel grotere opgave ligt. De komende jaren moeten heel veel dijken worden aangepakt. Eigenlijk krijgt iedere Nederlander links- of rechtsom met ons te maken.”

Hohohoogwater is een gezamenlijk initiatief van het Hoogwaterbeschermingsprogramma en zeven waterschappen: de waterschappen Aa en Maas, Drents Overijsselse Delta, Limburg, Rijn en IJssel, Rivierenland en Vallei en Veluwe en hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. “Het is voor het eerst dat we op deze manier slim samenwerken”, zegt Mens. “Wij willen zo zorgen voor een grotere impact en meer mensen bereiken dan afzonderlijk mogelijk is. We vertrouwen op veel gratis publiciteit. Aan betaalde advertenties doen we niet, omdat we daaraan geen belastinggeld willen besteden.”

 'We willen het verhaal uit 1995 levend houden'

Aantal Hoogwaterjournaals
De campagne start aanstaande zaterdag en duurt tot en met zondag 4 februari. Het HWBP en de waterschappen zenden een aantal Hoogwaterjournaals uit, waarvan de eerste meteen op 25 januari. Hierin zijn videodagboeken opgenomen van mensen die het hoogwater van 1995 hebben meegemaakt en zijn geëvacueerd. Ook komen ervaringen aan bod van mensen die professioneel erbij waren betrokken. “We willen het verhaal van toen levend houden”, merkt Mens op.

Het zwaartepunt van de campagne ligt op eind volgende week. Het HWBP en de waterschappen roepen alle Nederlanders op om op vrijdag 31 januari een selfie te maken op een dijk die hen beschermt. De bedoeling is dat zij deze foto’s via Facebook, Instagram en Twitter delen met de hashtag #mijndijk en ook #hohohoogwater.

Tegen die tijd worden ook de resultaten van een enquête over waterveiligheid gepubliceerd, vertelt Mens. “Het marktonderzoeksbureau Kantar heeft in opdracht van ons een representatieve groep van ruim duizend Nederlanders gevraagd wat zij weten over waterveiligheid. Onder meer: hoeveel van Nederland is overstroombaar? Weet je welke dijken je beschermen? Ben je wel eens bang voor een overstroming? Dat heeft interessante uitkomsten opgeleverd.”

Eigen activiteiten waterschappen
De waterschappen organiseren tevens zelf allerlei activiteiten, zoals exposities, lezingen en rondleidingen. Mens noemt een openbare bijeenkomst op zaterdag 1 februari in het Gelderse dorp Ochten. Hierin staan de crisisbeheersing in 1995 en de toekomst van de dijken centraal. “Het is een soort reünie van mensen die toen bestuurlijk knopen hebben doorgehakt. Ik verwacht een boeiende bijeenkomst.”


MEER INFORMATIE
Campagnepagina op site HWBP
Unie van Waterschappen over Hohohoogwater
Activiteiten Aa en Maas
Activiteiten De Stichtse Rijnlanden
Activiteiten Drents Overijsselse Delta
Activiteiten Limburg
Activiteiten Rijn en IJssel
Activiteiten Rivierenland
Activiteiten Vallei en Veluwe 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.