secundair logo knw 1

De oproep aan iedereen is om op 31 januari een selfie op een dijk via sociale media te delen I foto: HWBP

Nederlanders laten zien dat waterveiligheid bepaald geen vanzelfsprekende zaak is. Dat is de bedoeling van de campagne Hohohoogwater, die het Hoogwaterbeschermingsprogramma en zeven waterschappen tussen 25 januari en 4 februari organiseren. Alle Nederlanders wordt opgeroepen om een selfie op een dijk te maken en deze op vrijdag 31 januari via sociale media te verspreiden.

Aanleiding voor de publiekscampagne is dat precies 25 jaar geleden het water in de Maas, Rijn en Waal uitzonderlijk hoog stond, wat tot grote problemen leidde. In het rivierengebied moest zelfs een kwart miljoen mensen vanwege overstromingsgevaar worden geëvacueerd. De lessen van toen lijken echter alweer vergeten.

“Nederlanders beschouwen waterveiligheid als vanzelfsprekend”, zegt Miranda Mens, woordvoerder van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). “Wij trekken alle registers open om hen een beetje wakker te schudden. We willen dat mensen beseffen dat het enorm veel energie en geld kost om een herhaling van 1995 te voorkomen.”

Nog grotere opgave
Mens wijst erop dat ongeveer 1 miljard euro wordt besteed aan waterveiligheid. Daarvan gaat zo’n 350 miljoen euro per jaar naar het HWBP, tot aan 2050. De waterschappen versterken de komende jaren met dit geld minstens elfhonderd kilometer aan primaire waterkeringen. “Onze boodschap tijdens de campagne Hohohoogwater is dat er in 25 jaar veel is gebeurd, maar dat er in de toekomst een nog veel grotere opgave ligt. De komende jaren moeten heel veel dijken worden aangepakt. Eigenlijk krijgt iedere Nederlander links- of rechtsom met ons te maken.”

Hohohoogwater is een gezamenlijk initiatief van het Hoogwaterbeschermingsprogramma en zeven waterschappen: de waterschappen Aa en Maas, Drents Overijsselse Delta, Limburg, Rijn en IJssel, Rivierenland en Vallei en Veluwe en hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. “Het is voor het eerst dat we op deze manier slim samenwerken”, zegt Mens. “Wij willen zo zorgen voor een grotere impact en meer mensen bereiken dan afzonderlijk mogelijk is. We vertrouwen op veel gratis publiciteit. Aan betaalde advertenties doen we niet, omdat we daaraan geen belastinggeld willen besteden.”

 'We willen het verhaal uit 1995 levend houden'

Aantal Hoogwaterjournaals
De campagne start aanstaande zaterdag en duurt tot en met zondag 4 februari. Het HWBP en de waterschappen zenden een aantal Hoogwaterjournaals uit, waarvan de eerste meteen op 25 januari. Hierin zijn videodagboeken opgenomen van mensen die het hoogwater van 1995 hebben meegemaakt en zijn geëvacueerd. Ook komen ervaringen aan bod van mensen die professioneel erbij waren betrokken. “We willen het verhaal van toen levend houden”, merkt Mens op.

Het zwaartepunt van de campagne ligt op eind volgende week. Het HWBP en de waterschappen roepen alle Nederlanders op om op vrijdag 31 januari een selfie te maken op een dijk die hen beschermt. De bedoeling is dat zij deze foto’s via Facebook, Instagram en Twitter delen met de hashtag #mijndijk en ook #hohohoogwater.

Tegen die tijd worden ook de resultaten van een enquête over waterveiligheid gepubliceerd, vertelt Mens. “Het marktonderzoeksbureau Kantar heeft in opdracht van ons een representatieve groep van ruim duizend Nederlanders gevraagd wat zij weten over waterveiligheid. Onder meer: hoeveel van Nederland is overstroombaar? Weet je welke dijken je beschermen? Ben je wel eens bang voor een overstroming? Dat heeft interessante uitkomsten opgeleverd.”

Eigen activiteiten waterschappen
De waterschappen organiseren tevens zelf allerlei activiteiten, zoals exposities, lezingen en rondleidingen. Mens noemt een openbare bijeenkomst op zaterdag 1 februari in het Gelderse dorp Ochten. Hierin staan de crisisbeheersing in 1995 en de toekomst van de dijken centraal. “Het is een soort reünie van mensen die toen bestuurlijk knopen hebben doorgehakt. Ik verwacht een boeiende bijeenkomst.”


MEER INFORMATIE
Campagnepagina op site HWBP
Unie van Waterschappen over Hohohoogwater
Activiteiten Aa en Maas
Activiteiten De Stichtse Rijnlanden
Activiteiten Drents Overijsselse Delta
Activiteiten Limburg
Activiteiten Rijn en IJssel
Activiteiten Rivierenland
Activiteiten Vallei en Veluwe 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.