secundair logo knw 1

Het onbewoonde eiland Griend | Foto RWS

Bij hun jaarlijkse monitoring van zwerfafval in de Waddenzee troffen onderzoekers van Rijkswaterstaat begin 2019 veel materiaal aan dat afkomstig was van het containerschip MSC Zoe. Maar dat was zeker niet de enige bron.  

My Little Pony’s, granulaatkorrels, isolatieschuim, parrafine, flessenpost en onderzoeksmateriaal. Van een deel van de gevonden items konden de onderzoekers met zekerheid vaststellen dat deze afkomstig waren van het containterschip, dat in de nacht van 1 op 2 januari een groot aantal containers verloor. Zij kwalificeerden deze als ‘containergerelateerd’.

Van een ander deel was dat minder duidelijk. Isolatieschuim uit de bouwsector bijvoorbeeld is waarschijnlijk vanaf het industrieterrein in Harlingen, via de spuisluizen, in de Waddenzee terechtgekomen en op Griend aangespoeld, zo schrijven zij in het onderzoeksrapport.

Griend is een eiland waar veel wetenschappelijk onderzoek plaatsvindt. Ook daarvan werd afval gevonden, zij het geen onderzoeksmateriaal zoals op de andere locaties.

Zandplaten
Voor het onderzoek naar zwerfafval wordt op drie tijdstippen in het jaar een ronde gemaakt op de zandplaten Steenplaat, Griend en Zuiderduintjes. Met opzet zijn er locaties uitgekozen die niet of nauwelijks gebruikt worden door mensen. Het afval dat door toeristen wordt achtergelaten, zoals peuken, blikjes en plastic bestek, blijft dan buiten beschouwing.

Het onderzoek werd in 2018 voor het eerst uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat en de Waddenunit van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, die ook betrokken was bij de opruimacties rond de MSC Zoe. Meerjarige monitoring moet inzicht geven in de herkomst van het afval in de Waddenzee, zodat effectieve maatregelen kunnen worden genomen.

Uit het onderzoek over vorig jaar blijkt dat er tussen 2018 en 2019 vooral een groot verschil zit in het begin van het jaar. Zo is op het oostelijk gelegen Zuiderduintjes (bij de Rottums) veel vuil aangetroffen die de onderzoekers kunnen linken aan de lading van de MSC Zoe.

Buffer
De Zuiderduintjes waren in 2018 nog de schoonste wadplaat. Niet verwonderlijk, aldus de onderzoekers, omdat het gebied rondom de Rottums afgesloten is voor menselijk gebruik. Maar na de ramp met de MSC Zoe is er veel afval uit de containers teruggevonden. Er werden echter ook 191 stukken paraffine aangetroffen, die een andere herkomst hebben.

Ook de Steenplaat was iets vervuilder dan in 2018. Dit is overigens niet toe te schrijven aan MSC Zoe; het lijkt erop dat Vlieland hier als buffer heeft gediend. Wat de reden wel kan zijn, is voor de onderzoekers nog de vraag.

De drie gekozen zandplaten geven volgens hen een representatief beeld van de vervuiling in het Waddengebied. Zij benadrukken dat meerjarig onderzoek belangrijk is om patronen te kunnen ontdekken.

Nulmeting
Dat heeft zijn meerwaarde nu al bewezen, concluderen zij, omdat de monitoring in 2018 de enige nulmeting in het gebied is van voor de containerramp. Dat biedt de mogelijkheid om ''een belangrijke bijdrage te leveren aan het inzicht in de effecten van het incident met de MSC Zoe’’.

MEER INFORMATIE
Zwerfafval monitoring 2019
Nog 8 ton lading van MSC Zoe zoek

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.