secundair logo knw 1

Foto: Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel

De sleutel tot natuurvriendelijker bouwen ligt in de bewustwording en cultuur binnen de bouwsector en bij de mensen die projecten uitvoeren. Dat is de gedachte achter de Natuurladder die door een aantal bouwbedrijven en andere partijen is ontwikkeld. Het instrument is nu ondergebracht bij Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel en voor iedereen in de bouw digitaal toegankelijk.

De Natuurladder biedt handvatten om klimaatadaptatie, biodiversiteit en bodem- en waterkwaliteit onderdeel te maken van de projectorganisatie. Er worden vijf treden op de ladder onderscheiden, met ‘natuuronbewust’ onderaan en ‘natuuradaptief’ als hoogste trede (zie de poster).

Hiermee kunnen de deelnemers aan een projectteam nagaan op welke trede hun project zich bevindt en waar verbetering mogelijk is. In factsheets staan ideeën over de mogelijkheden die er zijn om rekening te houden met klimaat, water en biodiversiteit in een bouwproject. Vanaf vandaag is de Natuurladder digitaal voor iedereen in de bouw benaderbaar en inzetbaar.

Initiatief van twee bouwbedrijven
Het instrument is een initiatief van de grote bouwondernemingen Heijmans en Dura Vermeer. Zij hebben de Natuurladder uitgewerkt samen met de ingenieursadviesbureaus Witteveen+Bos en Sweco, het bouwbedrijf Strukton en De Vlinderstichting.

De Natuurladder is nu overgedragen aan Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Hierin zetten natuurorganisaties, boeren, wetenschappers, banken en bedrijven zich in voor natuurherstel in ons land.

De Natuurladder past goed in de gereedschapskist van de stichting, zegt bestuurslid Els Otterman. “Wij willen het makkelijker maken om natuur te herstellen en biodiversiteit te verbeteren terwijl je ‘gewoon’ je werk doet, bijvoorbeeld in de infrasector.” Er zullen periodiek geanonimiseerde resultaten van de Natuurladder worden gepubliceerd.

Instrument voor hele bouwsector
Het is volgens de betrokken partijen een instrument voor de gehele bouwsector geworden. De Natuurladder draagt bij aan de bewustwording over klimaatadaptief bouwen en herstel van de biodiversiteit.

Léon Dielen, programmamanager water bij Heijmans, licht toe: “De bouwsector werkt met alle infra-activiteiten voor spoor-, water- en autowegen aan het grootste natuurgebied van Nederland. De impact die wij hebben op de klimaatverandering en het tegengaan van een biodiversiteitscrisis is groot. De sleutel tot natuurvriendelijker bouwen ligt niet in maatregelen van bovenaf, maar in de bewustwording en cultuur binnen de bouw en bij de mensen die projecten uitvoeren. Daar is de Natuurladder voor ontwikkeld.”

De Natuurladder heeft een meerwaarde, zegt Jeroen Demmer, ecoloog bij Dura Vermeer. Hij geeft als voorbeeld de reconstructie van het knooppunt Nieuwe Meer van twee snelwegen in Noord-Holland. “In dit project worden allerlei natuurinclusieve maatregelen in het ontwerp opgenomen en wordt het projectteam uitgedaagd anders te denken.”

Innovatiefonds open
Losstaand van de Natuurladder heeft Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel het Innovatiefonds Samen voor Biodiversiteit. Dat is vandaag weer opengegaan, voor de vijfde jaar op rij. Het Innovatiefonds is bedoeld om innovatieve vormen van samenwerking tussen burgers, bedrijven, grondgebruikers zoals boeren, terreinbeherende organisaties, gemeenten, provincies en waterschappen te stimuleren, zodat de biodiversiteit in een specifiek gebied wordt versterkt.

Het geld vanuit het fonds gaat dit keer in het bijzonder naar projecten die zich toeleggen op het verbeteren van de groenblauwe dooradering binnen een specifiek gebied. Centraal daarbij staan lijnvormige elementen die aansluiten bij de karakteristieken van het landschap. De maximale bijdrage per project is 10.000 euro. In totaal is 50.000 euro beschikbaar. Tot en met 16 juni kan een projectvoorstel worden ingediend.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.