secundair logo knw 1

Foto: Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel

De sleutel tot natuurvriendelijker bouwen ligt in de bewustwording en cultuur binnen de bouwsector en bij de mensen die projecten uitvoeren. Dat is de gedachte achter de Natuurladder die door een aantal bouwbedrijven en andere partijen is ontwikkeld. Het instrument is nu ondergebracht bij Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel en voor iedereen in de bouw digitaal toegankelijk.

De Natuurladder biedt handvatten om klimaatadaptatie, biodiversiteit en bodem- en waterkwaliteit onderdeel te maken van de projectorganisatie. Er worden vijf treden op de ladder onderscheiden, met ‘natuuronbewust’ onderaan en ‘natuuradaptief’ als hoogste trede (zie de poster).

Hiermee kunnen de deelnemers aan een projectteam nagaan op welke trede hun project zich bevindt en waar verbetering mogelijk is. In factsheets staan ideeën over de mogelijkheden die er zijn om rekening te houden met klimaat, water en biodiversiteit in een bouwproject. Vanaf vandaag is de Natuurladder digitaal voor iedereen in de bouw benaderbaar en inzetbaar.

Initiatief van twee bouwbedrijven
Het instrument is een initiatief van de grote bouwondernemingen Heijmans en Dura Vermeer. Zij hebben de Natuurladder uitgewerkt samen met de ingenieursadviesbureaus Witteveen+Bos en Sweco, het bouwbedrijf Strukton en De Vlinderstichting.

De Natuurladder is nu overgedragen aan Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Hierin zetten natuurorganisaties, boeren, wetenschappers, banken en bedrijven zich in voor natuurherstel in ons land.

De Natuurladder past goed in de gereedschapskist van de stichting, zegt bestuurslid Els Otterman. “Wij willen het makkelijker maken om natuur te herstellen en biodiversiteit te verbeteren terwijl je ‘gewoon’ je werk doet, bijvoorbeeld in de infrasector.” Er zullen periodiek geanonimiseerde resultaten van de Natuurladder worden gepubliceerd.

Instrument voor hele bouwsector
Het is volgens de betrokken partijen een instrument voor de gehele bouwsector geworden. De Natuurladder draagt bij aan de bewustwording over klimaatadaptief bouwen en herstel van de biodiversiteit.

Léon Dielen, programmamanager water bij Heijmans, licht toe: “De bouwsector werkt met alle infra-activiteiten voor spoor-, water- en autowegen aan het grootste natuurgebied van Nederland. De impact die wij hebben op de klimaatverandering en het tegengaan van een biodiversiteitscrisis is groot. De sleutel tot natuurvriendelijker bouwen ligt niet in maatregelen van bovenaf, maar in de bewustwording en cultuur binnen de bouw en bij de mensen die projecten uitvoeren. Daar is de Natuurladder voor ontwikkeld.”

De Natuurladder heeft een meerwaarde, zegt Jeroen Demmer, ecoloog bij Dura Vermeer. Hij geeft als voorbeeld de reconstructie van het knooppunt Nieuwe Meer van twee snelwegen in Noord-Holland. “In dit project worden allerlei natuurinclusieve maatregelen in het ontwerp opgenomen en wordt het projectteam uitgedaagd anders te denken.”

Innovatiefonds open
Losstaand van de Natuurladder heeft Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel het Innovatiefonds Samen voor Biodiversiteit. Dat is vandaag weer opengegaan, voor de vijfde jaar op rij. Het Innovatiefonds is bedoeld om innovatieve vormen van samenwerking tussen burgers, bedrijven, grondgebruikers zoals boeren, terreinbeherende organisaties, gemeenten, provincies en waterschappen te stimuleren, zodat de biodiversiteit in een specifiek gebied wordt versterkt.

Het geld vanuit het fonds gaat dit keer in het bijzonder naar projecten die zich toeleggen op het verbeteren van de groenblauwe dooradering binnen een specifiek gebied. Centraal daarbij staan lijnvormige elementen die aansluiten bij de karakteristieken van het landschap. De maximale bijdrage per project is 10.000 euro. In totaal is 50.000 euro beschikbaar. Tot en met 16 juni kan een projectvoorstel worden ingediend.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.