secundair logo knw 1

Ministers Gróbarczyk en Van Nieuwenhuizen ondertekenen een overeenkomst voor meer samenwerking op het terrein van water (foto: ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

Het aangaan van langdurige duurzame partnerschappen. Dat is het doel van de handelsmissie naar Polen die deze week plaatsvindt. Belangrijke samenwerkingsonderwerpen zijn circulaire watertechnologie en de klimaatbestendige stad.

De missie staat onder aanvoering van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en duurt drie dagen. De centrale thema’s zijn transport en water. Gisteren ging het over het eerste, terwijl vandaag en morgen het thema van water aan bod komt. “Wij willen de al bestaande samenwerking een impuls geven”, zegt Mark Niesten vanuit Warschau waar de tweede dag plaatsvindt. Hij is projectmanager Europa, Verenigde Staten en Urban Resilience bij het Netherlands Water Partnership dat de inhoudelijke opzet van het waterprogramma heeft verzorgd.

De meeste handelsmissies zijn gericht op kennismaking. Dat is nu niet het geval, vertelt Niesten. “Er wordt voortgebouwd op de samenwerking die is ontstaan sinds het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Maxima in 2014. De deelnemers kennen elkaar al. Zij houden de gezamenlijke opgaven tegen het licht met de bedoeling om daarvoor samen antwoorden te vinden. Het doel is verdieping. We streven naar langdurige duurzame partnerschappen.”

Intentieverklaring ondertekend
Van Nieuwenhuizen en haar Poolse collega Marek Gróbarczyk van het Ministry of Maritime Economy and Inland Navigation hebben vandaag hun handtekening gezet onder een intentieverklaring voor een nauwere samenwerking op watergebied. Niesten: “Zij hebben de intentie uitgesproken om samen te werken bij een aantal subthema’s binnen duurzaam watermanagement en -gebruik, waarbij beide landen veel gemeen hebben.”

Ongeveer zeventig deelnemers van veertig Nederlandse organisaties en bedrijven doen mee aan de handelsmissie. De helft komt uit de watersector. Het gaat om een divers gezelschap: vertegenwoordigers van overheden, kennisinstellingen, advies- en ingenieursbureaus en delta- en watertechnologiebedrijven. Polen is volgens Niesten een erg interessant land om mee samen te werken. “Er wordt fors geïnvesteerd in waterprogramma’s, onder meer voor de ontwikkeling van binnenwateren en de haven van Gdansk, de bevaarbaarheid van grote rivieren en de klimaatadaptatie in 44 steden. Nederlandse bedrijven hebben de afgelopen jaren grote opdrachten gekregen, met name op het gebied van watermanagement.”

Gezamenlijke uitdagingen
In het waterprogramma zijn er drie gespreksonderwerpen, vertelt Niesten. “Het gaat om circulaire watertechnologie, de klimaatbestendige stad en wat we ‘inland waterways and green port development’ noemen, dus de bevaarbaarheid van rivieren. Vandaag is er in Warschau het seminar ‘transport connects – water unites’. Dat speelt zich af op een tamelijk hoog abstractieniveau. Wat zijn de gezamenlijke uitdagingen van Nederland en Polen en hoe pakken beide landen die op strategisch niveau aan? Wat kunnen ze van elkaar leren?”

Tijdens de slotdag in Gdansk wordt het concreter. De Nederlandse deelnemers gaan aan zes dialoogtafels het gesprek aan met een breed spectrum aan lokale partijen aan de Baltische kust. “Dan komen casussen uit beide landen aan bod”, zegt Niesten. “Zo presenteert de gemeente Zwolle haar slimme oplossingen voor klimaatadaptatie en het Havenbedrijf Moerdijk de inspanningen voor duurzaamheid. Zij willen graag weten hoe hun Poolse tegenhangers het aanpakken en zoeken naar samenwerking. Wat kunnen concrete vervolgstappen zijn? Dat past bij de ambitie van de missie.”

 

Meer informatie:

Bericht van ministerie IenW

NWP over waterland Polen

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.