secundair logo knw 1

Ministers Gróbarczyk en Van Nieuwenhuizen ondertekenen een overeenkomst voor meer samenwerking op het terrein van water (foto: ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

Het aangaan van langdurige duurzame partnerschappen. Dat is het doel van de handelsmissie naar Polen die deze week plaatsvindt. Belangrijke samenwerkingsonderwerpen zijn circulaire watertechnologie en de klimaatbestendige stad.

De missie staat onder aanvoering van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en duurt drie dagen. De centrale thema’s zijn transport en water. Gisteren ging het over het eerste, terwijl vandaag en morgen het thema van water aan bod komt. “Wij willen de al bestaande samenwerking een impuls geven”, zegt Mark Niesten vanuit Warschau waar de tweede dag plaatsvindt. Hij is projectmanager Europa, Verenigde Staten en Urban Resilience bij het Netherlands Water Partnership dat de inhoudelijke opzet van het waterprogramma heeft verzorgd.

De meeste handelsmissies zijn gericht op kennismaking. Dat is nu niet het geval, vertelt Niesten. “Er wordt voortgebouwd op de samenwerking die is ontstaan sinds het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Maxima in 2014. De deelnemers kennen elkaar al. Zij houden de gezamenlijke opgaven tegen het licht met de bedoeling om daarvoor samen antwoorden te vinden. Het doel is verdieping. We streven naar langdurige duurzame partnerschappen.”

Intentieverklaring ondertekend
Van Nieuwenhuizen en haar Poolse collega Marek Gróbarczyk van het Ministry of Maritime Economy and Inland Navigation hebben vandaag hun handtekening gezet onder een intentieverklaring voor een nauwere samenwerking op watergebied. Niesten: “Zij hebben de intentie uitgesproken om samen te werken bij een aantal subthema’s binnen duurzaam watermanagement en -gebruik, waarbij beide landen veel gemeen hebben.”

Ongeveer zeventig deelnemers van veertig Nederlandse organisaties en bedrijven doen mee aan de handelsmissie. De helft komt uit de watersector. Het gaat om een divers gezelschap: vertegenwoordigers van overheden, kennisinstellingen, advies- en ingenieursbureaus en delta- en watertechnologiebedrijven. Polen is volgens Niesten een erg interessant land om mee samen te werken. “Er wordt fors geïnvesteerd in waterprogramma’s, onder meer voor de ontwikkeling van binnenwateren en de haven van Gdansk, de bevaarbaarheid van grote rivieren en de klimaatadaptatie in 44 steden. Nederlandse bedrijven hebben de afgelopen jaren grote opdrachten gekregen, met name op het gebied van watermanagement.”

Gezamenlijke uitdagingen
In het waterprogramma zijn er drie gespreksonderwerpen, vertelt Niesten. “Het gaat om circulaire watertechnologie, de klimaatbestendige stad en wat we ‘inland waterways and green port development’ noemen, dus de bevaarbaarheid van rivieren. Vandaag is er in Warschau het seminar ‘transport connects – water unites’. Dat speelt zich af op een tamelijk hoog abstractieniveau. Wat zijn de gezamenlijke uitdagingen van Nederland en Polen en hoe pakken beide landen die op strategisch niveau aan? Wat kunnen ze van elkaar leren?”

Tijdens de slotdag in Gdansk wordt het concreter. De Nederlandse deelnemers gaan aan zes dialoogtafels het gesprek aan met een breed spectrum aan lokale partijen aan de Baltische kust. “Dan komen casussen uit beide landen aan bod”, zegt Niesten. “Zo presenteert de gemeente Zwolle haar slimme oplossingen voor klimaatadaptatie en het Havenbedrijf Moerdijk de inspanningen voor duurzaamheid. Zij willen graag weten hoe hun Poolse tegenhangers het aanpakken en zoeken naar samenwerking. Wat kunnen concrete vervolgstappen zijn? Dat past bij de ambitie van de missie.”

 

Meer informatie:

Bericht van ministerie IenW

NWP over waterland Polen

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.