secundair logo knw 1

Drie koraaleilanden in de Malediven vergroot (foto: Van Oord)

Het Rotterdamse bedrijf Van Oord heeft een internationale innovatieprijs gewonnen voor een duurzaam landaanwinningsproject in de Malediven. Individueel succes was er voor Gerard van Raalte (GRA Consultancy) en Roderik Hoekstra (Deltares).

In Londen zijn de Dredging and Port Construction Innovation Awards 2017 uitgereikt. Er waren prijzen in vijftien categorieën. Van Oord werd winnaar in de categorie ‘Innovation in Project Design – Open Water/Coastal Design’. Het bedrijf kreeg de prijs voor zijn innovatieve en duurzame aanpak bij een groot landaanwinningsproject in de Malediven.

In deze koraaleilandengroep zijn drie eilanden vergroot om meer ruimte te creëren voor de snel groeiende bevolking, vooral in de hoofdstad Malé. Door de inzet van experts heeft Van Oord het effect op het mariene ecosysteem tot een minimum kunnen beperken. Zo zijn verschillende koraalsoorten die weg moesten, zorgvuldig verplaatst naar een gebied waar ze goed kunnen gedijen. De juryleden prezen de volledigheid van dit project, dat vele uitdagingen kende.

Er waren drie individuele categorieën, waarvan twee naar landgenoten gingen. Gerard van Raalte ontving de CEDA Life Time Achievement Award vanwege zijn grote verdiensten voor de bedrijfstak. De kustingenieur is sinds zijn pensionering in 2016 senior adviseur bij GRA Consultancy en werkte daarvoor lange tijd bij Boskalis. De DPC Rising Start Award ging naar kustexpert Roderik Hoekstra van het onderzoeksinstituut Deltares. De jury prees zijn toewijding en brede activiteiten in kust- en offshore-engineering.

Lees meer over de Nederlandse winnaars en de prijzen voor het bedrijf Van Oord en Roderik Hoekstra.

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.