secundair logo knw 1

De Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland I Foto: Beeldarchief Rijkswaterstaat

NWO financiert de komende vijf jaar het nieuwe project SSB-Δ (storm surge barrier delta), van diverse universiteiten en kennisinstellingen. Binnen dit project zal worden bekeken wat de Maeslantkering en de Oosterscheldekering op korte termijn nodig hebben om functioneel te blijven en te onderzoeken welke keuzes op de langere termijn gemaakt moeten worden.

“Stormvloedkeringen als de Oosterscheldekering en de Maeslantkering zijn belangrijk voor de bescherming van Nederland”, stelt Bram van Prooijen van de TU Delft vast. Van Prooijen zal leiding geven aan het nieuwe project.

Bram van ProoijenBram van ProoijenMaar omdat de keringen verouderen, het achterland verandert en de zeespiegel stijgt, is er behoefte aan meer kennis over wat er nodig is om de keringen de komende jaren hun werk te laten doen.

Het project heeft eigenlijk drie pijlers, vat Van Prooijen samen. “We willen weten hoe sterk de keringen zijn, welke krachten er op de keringen inwerken als ze worden gebruikt en afhankelijk van de hoogte van de zeespiegel. Dat levert informatie op voor de komende jaren, bijvoorbeeld over de vraag welk onderhoud nodig is. Daarbij kijken we naar de technische houdbaarheid, maar ook naar de vraag of ze functioneel genoeg blijven. Bijvoorbeeld als het gaat om zoutindringing achter de Maeslantkering.”

Als tweede wil het project de koppeling maken tussen de kering en de delta. “We gaan onderzoeken of veranderingen in de delta ook de eisen veranderen die we aan de kering stellen. Dus we bekijken de keringen niet alleen vanuit het perspectief van de zee, maar ook vanuit het achterland. Dan wordt de vraag bijvoorbeeld relevant of we dijken willen verhogen of keringen vaker willen sluiten.”

Ten derde wil dit project methodes opleveren om te helpen bij de besluitvorming over een eventuele vervanging als de keringen daar aan toe zijn. “Daarbij willen we voortbouwen op de door Marjolein Haasnoot ontwikkelde adaptatiepaden. Die willen we concreter maken. Daarbij gaat het dus om het creëren van een solide basis voor besluitvorming. Belangrijk hierbij om te beseffen is dat de dijken onder gezag van de waterschappen staan en de keringen onder Rijkswaterstaat vallen.”

Die twee partijen behoren dan ook niet toevallig tot het consortium achter dit project. Naast de TU Delft nemen ook de Universiteit Utrecht, de Erasmus Universiteit Rotterdam, de hogescholen van Rotterdam en Zeeland evenals kennisinstituten Deltares en TNO deel. “Het is een initiatief van het kennisprogramma Zeespiegelstijging en het programma Rijkskeringen. De partijen in Nederland die zich bezig houden met de langere en de korte termijn van de keringen en de waterveiligheid, zaten al een tijd te wachten op een concrete mogelijkheid om bij elkaar te komen. Met dit initiatief is daar nu een podium voor gecreëerd.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.