secundair logo knw 1

Illustratie: Deltares

Nieuwe bodemdalingskaarten in de Klimaateffectatlas laten tot in detail zien hoeveel de Nederlandse bodem de komende decennia bij ongewijzigd beleid gaat dalen. De kaarten zijn onder meer bedoeld voor gemeenten bij het uitvoeren van de verplichte klimaat-stresstest, maar kunnen ook fungeren als wake-up call: willen we dit echt laten gebeuren?

De nieuwe bodemdalingskaarten in de Klimaateffectatlas zijn ontwikkeld door Deltares, TNO-GDN en Wageningen Environmental Research. De kaarten zijn uitgebreider en gedetailleerder dan de eerdere bodemdalingskaarten in de atlas, vertelt Gilles Erkens, bodemdalingexpert bij Deltares. “Je kunt tot in detail – 100 bij 100 meter – zien hoeveel daling er in een gebied optreedt tot 2050 als er geen beperkende maatregelen worden genomen.”

Met name in West- en Noord-Nederland is die daling bij ongewijzigd beleid flink. “Van West-Nederland is dat bekend, maar we zien aan de nieuwe kaarten dat de bodem in Groningen en Friesland evenveel kan gaan dalen als in het westen, met name door drooglegging van veengebieden en door aardgaswinning.”

Bodemdaling heeft effect op de klimaatgevoeligheid van gebieden, en is daarom belangrijk om mee te nemen in de stresstest voor klimaatverandering, die alle Nederlandse gemeenten de komende twee jaar moeten uitvoeren. Erkens: “Een dalende bodem betekent dat overstromingen zich over een groter gebied kunnen uitstrekken, dieper zijn en langer duren. We neutraliseren dat risico in ons land met excellent waterbeheer, maar het is natuurlijk de vraag hoe ver je daar in wilt gaan. De bodemdalingskaarten helpen om per gebied te besluiten: waar laten we dit gebeuren en accepteren we de kosten, en waar willen we maatregelen nemen? Bodemdaling is een tijdje niet zo in het nieuws geweest – op de gevolgen van de Groningse aardwinning na. We hopen dat de kaarten ertoe bijdragen dat er weer wat meer bewustwording komt. Nederland is al ontzettend laag. Willen we die ontwikkeling echt verder laten gaan?”

Naast overstromingen is schade aan ondergrondse leidingen en fundamenten van woningen een tweede belangrijk risico van bodemdaling. Ook voor het in kaart brengen en eventueel aanpakken van dat risico, kunnen de bodemdalingskaarten behulpzaam zijn. De kaarten laten niet alleen de verwachte daling zien, maar ook de oorzaken daarvan, zoals gaswinning, lage grondwaterstanden en het ophogen van gebieden door zand aan te brengen. Beleidsmakers en bestuurders krijgen daarmee ook handvatten om de daling tegen te gaan.

De Klimaateffectatlas brengt de gevolgen van hitte, droogte (waaronder bodemdaling), wateroverlast en overstromingen in kaart. De atlas is bedoeld voor gemeenten, provincies en waterschappen , maar ook voor bijvoorbeeld scholen en geïnteresseerde burgers.

Klik hier voor de Klimaateffectatlas
Klik hier voor meer informatie over de nieuwe bodemdalingskaarten

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest. 
De heer Revis is afkomstig uit een openlijk natuurvijandige partij als de VVD. Ook als wethouder RO in Den Haag is van hem geen enkel, ik herhaal, geen enkel groen feit bekend, tenzij ik iets heb gemist. SBB heeft zware klappen opgelopen door de Bleker-bezuinigingen. Zo is in de provincie Zuid-Holland de subsidie voor onderhoud en beheer gedaald van 45% naar 25%. SBB staat op het punt om natuur- en recreatiegebieden af te sluiten. Om in kabinetstermen te spreken een natuurcrisis. Ondanks dat we van de heer  Revis qua achtergrond niets mogen verwachten, zou hij, je weet het maar nooit, juist vanwege zijn achtergrond, SBB goede diensten kunnen bewijzen. Ik wens hem uiteraard veel succes en waar wij als KNNV-afdelingen Zuid-Holland kunnen steunen, zullen we dat beslist doen.
Huub van 't Hart, secretaris Natuurbescherming KNNV Natuurlijk Zuid-Holland