secundair logo knw 1

Nederland en Duitsland werken de komende vier jaar samen aan diverse projecten om de Rijn gezonder en natuurlijker te maken. Onder de noemer ‘De Rijn Verbindt/Der Rhein Verbindet’ worden trekvissen uitgezet, rivierbos aangelegd en komen er bloemrijke dijken. 

Afgelopen week is het officiële startsein gegeven voor ‘De Rijn Verbindt’. Het gaat om een zogeheten Interreg-project met Europese subsidie, waarin tien Duitse en Nederlandse organisaties samenwerken aan ‘een gezonde, groene en levende Rijn’. Het project bouwt voort op het netwerk en de kennis ontwikkeld door de Groen Blauwe Rijn Alliantie (GBRA). De uitvoering van het project gebeurt tussen 2023-2026. 

De belangrijkste pijlers van ‘De Rijn Verbindt’ zijn:

  • Vermindering van de plasticvervuiling in en langs de rivier. Ook moeten er opruimacties komen langs de oevers, waarbij minstens 200 vuilniszakken met zwerfvuil worden verzameld. 
  • Het ontwikkelen van rivierbos, een ecologische corridor tussen de Niederrhein en Rijnstrangen en bloemrijke dijken in Kleve en Wesel in Duitsland. 
  • Het uitzetten van steur en elft in de Rijn bij Wamel, Nijmegen, Emmerich en Wesel. Het gaat in totaal om 500 jonge steuren en circa 300.000 larven van elften. Beide soorten zijn riviervissen die vanouds voorkomen in de Rijn, maar die begin vorige eeuw verdwenen door overbevissing en vervuiling. 
  • Onderzoek naar het gedrag van trekvissen op de Oude IJssel en de IJssel. 
  • Het plaatsen van rivierhout op twee plekken langs de Rijn in Duitsland. Rivierhout zijn verankerde dode bomen die de soortenrijkdom onder water moeten vergroten. 

‘De Rijn Verbindt’ kent de volgende partners: Rijkswaterstaat-Oost Nederland, ARK Rewilding, Biologisch Station im Kreis Wesel, NABU Naturschutzstation Niederrhein, RAVON, Sportvisserij Nederland, Naturschutz Zentrum im Kreis Kleve, Rheinischer Fisschereiverband, De Bastei Nijmegen, Schloss Benrath. 

De financiering van ‘De Rijn Verbindt’ is mogelijk gemaakt door het Interreg-fonds van de Europese Unie, provincie Gelderland en het Ministerium fur Wirtschaft, Industrie, Klimaschutz und Energie des Landes Nordrhein-Westfalen. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.