secundair logo knw 1

Naast de sluis in de oude zeedijk in het Groningse dorp Zoutkamp wordt een nieuw gemaal gebouwd I foto: Noorderzijlvest

Het project Nieuwe Waterwerken Zoutkamp van Waterschap Noorderzijlvest is onderscheiden met de Duurzame Parel 2021. Dit is een initiatief van de Green Deal Duurzaam GWW.

De green deal is in 2017 ondertekend door ruim zestig partijen uit de sector van grond-, weg- en waterbouw. Hun ambitie is om duurzaamheid een integraal onderdeel te laten zijn van bouwprojecten. Om dat te stimuleren, worden er jaarlijks enkele Duurzame Parels uitgereikt. Ditmaal zijn er twee winnaars: Nieuwe Waterwerken Zoutkamp en een project voor een nieuwe weg van de provincie Noord-Brabant.

Nieuw gemaal gebouwd
Noorderzijlvest gaat in het Groningse dorp Zoutkamp (gemeente Het Hogeland) een nieuw modern gemaal bouwen. Dit komt te liggen in de voormalige zeedijk direct naast de Hunsingosluis, een rijksmonument. Deze sluis wordt omgebouwd tot een schutsluis voor beroeps- en recreatievaart. Vissen zullen het gemaal en de schutsluis kunnen passeren. De regionale waterkering in Zoutkamp wordt verlegd naar de zeedijk, waardoor deze oude waterkering zijn vroegere functie terugkrijgt.

De uitvoering van de maatregelen is gepland vanaf 2023. Het project is volgens het waterschap nodig om nadelige effecten van klimaatverandering te voorkomen. Hiermee wordt de waterveiligheid gewaarborgd. Ook worden er kansen benut om in Zoutkamp cultuurhistorie, leefbaarheid, economie en recreatie een positieve impuls te geven.

Duurzaamheid geïntegreerd in project
De beoordelingscommissie noemt Nieuwe Waterwerken Zoutkamp en het andere winnende project mooie voorbeelden van duurzaamheid als ‘business as usual’. “Duurzaamheid is geïntegreerd in het project door vanaf een vroeg stadium opdrachtgever en opdrachtnemer te laten samenwerken. Het projectteam betrok de gebiedspartners en andere stakeholders bij het besluitvormingsproces. Communicatie zowel binnen als buiten de organisaties kreeg veel aandacht. Verder stuurt het project op een duurzaam ontwerp en een duurzame uitvoering door het toepassen van de Aanpak Duurzaam GWW en instrumenten zoals de Omgevingswijzer en de CO2-Prestatieladder.”

MEER INFORMATIE
Projectpagina op site Noorderzijlvest
Bericht over de twee duurzame parels

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.