secundair logo knw 1

Meer groen moet bijdragen aan verkoeling op warme dagen en wateropvang bij hoosbuien l Foto NK Tegelwippen

De vijfde editie van het NK Tegelwippen, waarvoor vandaag het startschot is gegeven, moet alle records gaan verbreken. Ruim 180 gemeenten hebben zich als deelnemer aangemeld, al vroeg in de zomer wordt naar verwachting de 10 miljoenste tegel gewipt en er wordt gestreden om ‘de langste geveltuin van Nederland’.

Sinds het begin van het NK Tegelwippen in 2020 zijn in Nederland bijna 9 miljoen tegels verruild voor groen. Dat zijn volgens de organisatie ongeveer 160 voetbalvelden. Vorig jaar deden 173 gemeenten mee, iets meer dan de helft van het totaal. Arnhem ging toen met 462.000 verwijderde tegels aan kop en werd daarvoor beloond met de Gouden Tegel. 

Onder het motto ‘Heel Holland wipt’ kan iedereen tot en met 31 oktober dit jaar weer meedoen. Met creatieve acties ondersteunen gemeenten hun inwoners bij de groene transformatie. Gewipte tegels van 30 bij 30 centimeter die zijn vervangen door groen kunnen doorgegeven worden via de website van het NK Tegelwippen. 

Daar wordt het totale aantal bijgehouden per gemeente en via de Nationale Tegelteller. Ook inwoners van gemeenten die niet meedoen kunnen hun verwijderde tegels hier melden. Naast de Gouden Tegel is er de Gouden Schep voor drie gemeenten (in verschillende klassementen) met de meeste gewipte tegels per inwoner. 

Snelwippen
Het NK Tegelwippen is een initiatief van creatief bureau Frank Lee en het collectief Dus Wat Gaan Wij Doen en wordt gesteund door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zij willen hiermee stimuleren dat inwoners stoep- en tuintegels vervangen door planten, bloemen en struiken.

Het idee erachter is dat groen bijdraagt aan verkoeling op warme dagen en water opvangt bij hoosbuien. De competitie maakt deel uit van de campagne ‘Een groener Nederland begint in je eigen tuin’, een samenwerking van overheden, brancheorganisaties, natuurverenigingen, waterbeheerders en tuinorganisaties. 

Het NK ging vandaag van start met een filmpje over ‘het eerste Nederlandse record snelwippen’. "Dat is met een knipoog", vertelt Remco Moen Marcar van de organisatie. "Het gaat uiteindelijk niet om wie de snelste is, maar wie de meeste tegels wipt. En we doen ook weer een recordpoging om de de langste geveltuin."

Bakfiets vol boompjes
In het hele land vinden vandaag activiteiten plaats om de start luister bij te zetten. Zo wipt wethouder Johnas van Lammeren in Amersfoort de eerste van 3700 tegels bij de Sara Burgerhartsingel. Daarna opent hij een expositie rond het NK Tegelwippen in Het Groene Huis.

In Geldrop-Mierlo gaat wethouder Frans Stravers op pad met een bakfiets vol kleine boompjes en planten om eigenhandig tegels door groen te vervangen. In Amsterdam-Noord nemen docenten en kinderen de schep ter hand om een volledig versteend schoolplein te vergroenen en in Lelystad kunnen inwoners zich aanmelden voor een Groene Straat Make-over.

Ook in Vlaanderen is de competitie vandaag van start gegaan. Vorig jaar werd hier voor het eerst het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen gehouden, waaraan gelijk al 172 gemeenten deelnamen die samen bijna 3 miljoen tegels verwijderden. Grote winnaar was toen Brugge, waar bijna 375.000 tegels werden ingeruild voor groen.  

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.