secundair logo knw 1

In Amsterdam is gisteren het startsein gegeven voor de vervanging van de eerste en oudste drinkwaterleiding van Nederland. De klus wordt gecombineerd met werkzaamheden aan de N200, de vervanging van de bruggen bij Halfweg en een groene entree voor de hoofdstad.

Kroonprins Willem van Oranje gaf in 1851 de opdracht voor de aanleg van een drinkwaterleiding tussen de duinen in Kennemerland en Amsterdam, destijds een primeur. In totaal 8850 aan elkaar verbonden buizen overbrugden twee jaar later de afstand van 23 kilometer. Bij de Haarlemmerpoort kwam een tappunt, waar het water voor 1 cent per emmer werd verkocht.

Nu pompt Waternet op piekmomenten zo’n 4,6 miljoen liter duinwater per dag naar Amsterdam. De gietijzeren leidingen, die deels nog uit 1853 stammen, liggen in de dijk onder de Haarlemmerweg. Deze N200 begon als jaagpad langs de Haarlemmertrekvaart en ontwikkelde zich tot de belangrijkste verbindingsader tussen Haarlem en Amsterdam. Als eerste in Nederland kreeg het jaagpad in 1762 klinkerbestrating en een straatnaam.

Eerste spoorlijn
De volgende primeur was in 1839 de aanleg van de eerste spoorlijn van Nederland op de dijk, evenwijdig aan de trekvaart. Nu raast het autoverkeer over deze dijk, die daardoor ongeveer 1 centimeter per jaar zakt. Op sommige plaatsen is de dijk, nog altijd een belangrijke waterkering voor Amsterdam-West, nu 50 centimeter lager dan hij was.

De gemeente Amsterdam, Waternet, Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en Rijkswaterstaat werken nu samen in het project ‘De Nieuwe N200’ aan een integrale aanpak voor het gebied. ''We doen het in één keer goed’’, verklaarde minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. ''De verschillende werkzaamheden vinden niet na elkaar, maar zoveel mogelijk tegelijkertijd plaats. Dat scheelt tijd, overlast en kosten.”

De drinkwatertransportleidingen worden een voor een vervangen, zodat de waterlevering gewoon door kan gaan. De twee nieuwe leidingen, met een totale lengte van 11.000 meter, komen niet onder maar naast de N200 te liggen. Dat maakt onderhoud in de toekomst makkelijker, omdat het dan niet nodig is om de weg helemaal af te sluiten. De oude leidingen blijven in de dijk liggen en worden opgevuld met schuimbeton.

Tijdscapsule
De dijk wordt maximaal een halve meter opgehoogd en het asfalt wordt vernieuwd. De nieuwe N200 wordt een stedelijke weg met een brede middenberm en bomen. De toegestane snelheid gaat omlaag naar 50 kilometer per uur en er komen nieuwe bruggen voor voetgangers en fietsers. Een ecopassage verbindt straks de natuurgebieden Spaarnwoude en Amstelland met elkaar.

De werkzaamheden zijn vorige maand al begonnen met het verleggen van leidingen en moeten in mei 2020 klaar zijn.

Tijdens de bijeenkomst gisteren werd een plaquette onthuld en zetten minister Van Nieuwenhuizen, wethouder Sharon Dijksma van Amsterdam, dijkgraaf Gerhard van den Top van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Maarten van Aller van aannemer COO VolkerWessels Infradivisie en Raphaël Roquet van leverancier Saint-Gobain PAM Nederland hun handtekening op de nieuwe drinkwaterleidingbuis. Het idee is dat deze ‘tijdscapsule’ vrijkomt als de leidingen over vermoedelijk meer dan honderd jaar weer moeten worden vervangen.


MEER INFORMATIE
Website De Nieuwe N200

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.