Watercyclusbedrijf Waternet heeft bezorgers van PostNL ingeschakeld om meterstanden op te nemen bij woningen waar dat al enige jaren niet was gebeurd. De eerste proef is succesvol, een grotere pilot volgt.
De gedachte is eigenlijk voor de hand liggend: een postbezorger die iedere dag door een bepaalde wijk komt, kan méér doen dan alleen post in brievenbussen stoppen. Na drinkwaterbedrijf Vitens heeft nu ook het Amsterdamse watercyclusbedrijf Waternet een pilot voor samenwerking met PostNL uitgevoerd.
“We hebben maar een bepaalde hoeveelheid mensen in onze buitendienst. De samenwerking met PostNL maakt het voor ons mogelijk in dezelfde tijd wat meer adressen langs te gaan”, vertelt Bart van Dijk, teamleider aansluitingen en meterbeheer. “Er zijn mensen die al twee of drie jaar de standen van hun watermeter niet hebben doorgegeven. Wij sturen hen een rekening op basis van een schatting, maar willen natuurlijk graag de waterstanden opnemen zodat we ze een definitieve rekening kunnen sturen.”
Binnen een bepaald postcodegebied selecteerde Waternet 1000 adressen waar de meterstand moest worden opgenomen. De postbezorgers kregen een korte instructie. “Ze vonden het in het begin wel spannend, omdat ze dachten dat ze bij wanbetalers terecht zouden komen, maar die adressen hebben we heel bewust níet geselecteerd. Daar gaan onze eigen mensen langs, die daarvoor specifiek getraind zijn.”
Na een aantal weken hadden de postbezorgers 600 meterstanden verzameld. “Onze eigen mensen scoren tussen de 60 en 70 procent in vergelijkbare situaties, dus de proef was zeker een succes”, zegt Van Dijk. Ook de postbezorgers waren enthousiast over de pilot.
Er komt dan ook een tweede, grotere pilot. Daarvoor moet wel de technische kant wat beter worden geregeld, want door een ‘mismatch’ tussen de techniek van de postbezorgers en die van Waternet moesten nu alle 600 standen handmatig in het systeem van Waternet worden ingevoerd.