secundair logo knw 1

De proefopstelling met een stalen damwand staat op de Vijfhuisterdijk I foto: Deltares

Er is al veel bekend over het ontstaan van piping bij rivierdijken. Maar hoe groot is dit risico bij dijken op getijdenzand? Dat wordt nu in de praktijk getest aan de Friese Waddenzeekust. Dit moet leiden tot een rekenmodel.

De bedoeling is na te gaan wat de sterkte van het getijdenzand is en of het faalmechanisme piping kan ontstaan. Hiervoor is een testinstallatie geplaatst op het gronddepot van Wetterskip Fryslân aan de binnenzijde van de Vijfhuisterdijk, een primaire kering. De praktijkproef gaat morgen van start en is een onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Het onderzoek wordt uitgevoerd door kennisinstituut Deltares in samenwerking met Wetterskip en het in geodata gespecialiseerde bedrijf Fugro.

Test op natuurlijke afzetting
De onderzoekers noemen de test uniek, omdat deze plaatsvindt op een natuurlijke getijdenzandafzetting en niet in het laboratorium. Piping houdt in dat er kleine kanalen onder de dijk ontstaan, waar water en gronddeeltjes doorheen spoelen. Dit kan worden veroorzaakt door een verschil in waterstand aan beide kanten van de dijk. Door piping raakt de dijk op termijn verzwakt en kan zelfs doorbreken.

De proefopstelling is een U-vormige stalen damwand, die is aangebracht aan de instroomzijde op een grondterp. De onderzijde van de wand gaat door de getijdezandlaag heen. Er wordt met diverse meetapparaten gevolgd wat tijdens de proef gebeurt. Daarna worden de kanaaltjes opgegraven en vastgelegd met onder meer foto’s en beschrijvingen.

Rekenmodel op basis van getijdezand
Het onderzoek moet leiden tot een rekenmodel op basis van getijdenzand. Zo’n model is er nog niet en lijkt volgens de onderzoekers van Deltares wel nodig. De huidige rekenmodellen voor de risico’s van dijkverzwakking zijn gebaseerd op een ondergrond met rivierzand. Uit eerdere onderzoeken is echter gebleken dat getijdenzand twee tot drie keer minder gevoelig is voor het ontstaan van piping dan rivierzand.

Met het rekenmodel voor getijdenzand is het mogelijk om het risico van piping te beoordelen voor een derde van de dijken, waaronder de Waddenzeedijken. Wetterskip Fryslân kan de resultaten meteen toepassen bij de versterking van de 47 kilometer lange dijk tussen het buurtschap Koehool en het Lauwersmeer en hiermee mogelijk kosten besparen. Dit is voor Wetterskip het grootste project in zijn bestaan.

 

MEER INFORMATIE
Deltares over de praktijkproef 
H2O-bericht dijkversterking Koehool-Lauwersmeer
Website POV Piping

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.