Voor het onderhoud van de Eemsgeul, de toegangsroute naar de Eemshaven, heeft Rijkswaterstaat de Sliedrechtse baggeraar Van den Herik in de arm genomen. Die zet hiervoor een ‘Clean Ship’ in, dat in de eco-modus vaart en daardoor ook minder brandstof verbruikt.
Rijkswaterstaat wil in 2030 volledig klimaatneutraal zijn en circulair werken. Voor het Eemsgeul-contract zijn de maximaal toelaatbare milieukosten daarom met 20 procent verlaagd ten opzichte van het vorige contract, aldus een bericht op de website. Het gaat dan om een verlaging van onder andere de CO2-uitstoot, de stikstofuitstoot en het energiegebruik.
Van den Herik verwacht dat te halen met de Charlock, een in 2016 gebouwde hopperzuiger die is gecertificeerd als ‘Clean Ship’. Het schip kwam eerder al in actie in het Waddengebied.
Het is voorzien van een SCR-installatie, een katalysator die stikstofoxiden afvangt, en zal varen in de eco-modus, waardoor het minder brandstof verbruikt bij een gelijkblijvend productieniveau, belooft Van den Herik.
Grote schepen
De Eemshaven is de grootste zeehaven van Noord-Nederland en vervult volgens Rijkswaterstaat ook een cruciale rol in de Europese energieonafhankelijkheid. In 2018 is de Eemsgeul al verdiept om toegang te bieden voor schepen met een maximale diepgang van 14 meter. Die klus werd eveneens door de Sliedrechtse aannemer geklaard.
Doordat de Eemsgeul al geschikt was voor grote schepen, kon er in 2022 in relatief korte tijd een LNG-terminal ontwikkeld worden in de Eemshaven, stelt Rijkswaterstaat. "Het bevaarbaar houden van deze verbinding is dus van vitaal belang voor de Europese energieonafhankelijkheid."
LNG, vloeibaar aardgas, geldt als alternatief voor ‘gewoon’ gas uit bijvoorbeeld Groningen en Rusland.