secundair logo knw 1

De Charlock kwam al eerder in actie op het wad | Foto RWS/Van den Herik

Voor het onderhoud van de Eemsgeul, de toegangsroute naar de Eemshaven, heeft Rijkswaterstaat de Sliedrechtse baggeraar Van den Herik in de arm genomen. Die zet hiervoor een ‘Clean Ship’ in, dat in de eco-modus vaart en daardoor ook minder brandstof verbruikt. 

Rijkswaterstaat wil in 2030 volledig klimaatneutraal zijn en circulair werken. Voor het Eemsgeul-contract zijn de maximaal toelaatbare milieukosten daarom met 20 procent verlaagd ten opzichte van het vorige contract, aldus een bericht op de website. Het gaat dan om een verlaging van onder andere de CO2-uitstoot, de stikstofuitstoot en het energiegebruik.  

Van den Herik verwacht dat te halen met de Charlock, een in 2016 gebouwde hopperzuiger die is gecertificeerd als ‘Clean Ship’. Het schip kwam eerder al in actie in het Waddengebied. 

Het is voorzien van een SCR-installatie, een katalysator die stikstofoxiden afvangt, en zal varen in de eco-modus, waardoor het minder brandstof verbruikt bij een gelijkblijvend productieniveau, belooft Van den Herik.  

Grote schepen 
De Eemshaven is de grootste zeehaven van Noord-Nederland en vervult volgens Rijkswaterstaat ook een cruciale rol in de Europese energieonafhankelijkheid. In 2018 is de Eemsgeul al verdiept om toegang te bieden voor schepen met een maximale diepgang van 14 meter. Die klus werd eveneens door de Sliedrechtse aannemer geklaard. 

Doordat de Eemsgeul al geschikt was voor grote schepen, kon er in 2022 in relatief korte tijd een LNG-terminal ontwikkeld worden in de Eemshaven, stelt Rijkswaterstaat. "Het bevaarbaar houden van deze verbinding is dus van vitaal belang voor de Europese energieonafhankelijkheid."

LNG, vloeibaar aardgas, geldt als alternatief voor ‘gewoon’ gas uit bijvoorbeeld Groningen en Rusland. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Duidelijk verhaal Marjolijn
Ik heb het gehele artikel slechts diagonaal gelezen maar wat ik al vast mis is dat het nog steeds geen beleid is om de bedrijven te (gaan) verbieden om ons nog een klein beetje goede gronddrinkwater te ge- of beter misbruiken voor proceskoeling. Hoogstens nog toe te staan in een gesloten circuit waardoor slechts incidenteel moet worden aangevuld en mits de warmte wordt hergebruikt, b.v. voor eigen of wijkverwarming. Zo kun je twee vliegen in een klap slaan (sorry voor de PvdD). En ja, dan moet er ook weer gecontroleerd en gehandhaafd gaan worden. Daar zal de politiek dan weer niet zo blij van worden. 
Vorig jaar 50m3 verbruikt dus mijn best gedaan en terug naar 30m3. Rekening 157.50 waarvan 31 voor water en de rest belasting en rechten. Denkt u nu echt dat ik dit jaar op een kuub meer of minder kijk. Ik geef t gras weer lekker water van de zomer.
Helemaal eens met deze opinie van Herman van Dam. Ik zou de totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit bij grootschalige infiltratie nog willen toevoegen als tegenargument. Vanwege de enorme reponstijd vergroot je het risico op grootschalige grondwateroverlast gigantisch als je in het grootste deelsysteem van de Veluwe gaat infiltreren. De enorme schade die afgelopen jaar is opgetreden (en nog steeds oploopt) rond de Veluwe door excessieve natuurlijke infiltratie (alle neerslagrecords verbroken) mag daarvoor in mijn beeld als empirische waarschuwing worden opgevat.
Goed verhaal Herman, vanuit de hydrologie en het belang van de vegetatie