secundair logo knw 1

De beverschade in de Waaldijk bij Dodewaard. Foto Rivierenland

Bij een extra inspectie van de dijken voor de start van het hoogwaterseizoen heeft Waterschap Rivierenland op meerdere plekken holen van bevers ontdekt. Die zijn of worden nu gedicht, zo meldt het waterschap. Dat is op zich geen nieuws, maar het aantal schades in het gebied neemt de afgelopen jaren wel flink toe. 

"Er zijn steeds meer bevers in ons gebied en we zien ook steeds vaker dat ze zich een weg banen door de dijken heen", zegt woordvoerder Lotte Katee van Waterschap Rivierenland. Dat maakt de dijken kwetsbaar en brengt de waterveiligheid in het geding. Het waterschap noemt bevers het voornaamste risico voor dijken. 

Exacte aantallen voor dit jaar kan Katee nog niet noemen, maar volgens haar zijn er nu reeds "enkele tientallen" beverschades ontdekt. In 2019 waren dat er in totaal 10, in 2021 27. “Het gaat om een exponentiële groei.”

Voor het hoogwaterseizoen, dat op 1 oktober begon, liet het waterschap dit jaar voor het eerst een extra inspectie op de waterlijn uitvoeren door muskusrattenbestrijders. Daarbij werden gaten gevonden in de Maasdijk bij Nederasselt, in de Waaldijk bij Dodewaard en Ophemert en in de Maasdijk bij Dussen. De eerste drie zijn inmiddels gedicht, de laatste komt binnenkort aan de beurt. 

Schade voorkomen
Van de circa zevenduizend bevers in Nederland bevinden zich zo’n drieduizend in het rivierengebied, weet Katee. "Dat is gunstig voor de ecologie, de bever is de bekroning van natte natuur. En het is natuurlijk een fascinerend dier. Laat hem lekker in de uiterwaarden graven, geen probleem. Maar niet in de dijken, want daarachter wonen en werken een miljoen mensen." 

Naast het (kostbare) schadeherstel zet Rivierenland in op maatregelen die schade moeten voorkomen, zoals het plaatsen van damwanden of gaas bij dijkversterkingsprojecten. "Daar knaagt hij niet doorheen."

De bever is een beschermde diersoort en mag daarom niet zomaar afgeschoten worden. In oktober vorig jaar deed Rivierenland dat voor het eerst wel bij de Gelderse Waaldijk. Heemraad Mathieu Gremmen van Rivierenland pleitte toen ook voor een landelijke aanpak van het beverprobleem.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.