secundair logo knw 1

Blokken van baggerspecie als zetstenen I foto: Hugo Ekkelenkamp / NETICS

Bagger wordt steeds meer gezien als een interessant afvalmateriaal dat kan worden hergebruikt in diverse toepassingen. Maar is het ook mogelijk om met zeer sterke zetstenen van baggerspecie een dijk te beschermen? Waterschap Scheldestromen wil dat uit gaan testen op een zeedijk.

Deze proef wordt in 2022 gedurende een aantal maanden gehouden. Dit jaar wordt benut om alles goed voor te bereiden en de beste samenstelling van de blokken van baggerspecie te bepalen. Het pilotproject vindt plaats in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Waterschap Scheldestromen werkt hierbij samen met het innovatiebureau NETICS dat veel ervaring heeft met bouwen met bagger.

In 2019 nominatie voor Waterinnovatieprijs
De nieuwe oplossing werd in 2019 genomineerd voor de Waterinnovatieprijs. Toen was het eigenlijk nog niet veel meer dan een idee, vertelt Jelle-Jan Pieterse die bij Waterschap Scheldestromen de projectleider van de innovatie is. “Wij hebben daarna eerst een factsheet gemaakt voor het Hoogwaterbeschermingsprogramma, om te laten zien wat de innovatie inhoudt. Het programma zag er heil in. Vervolgens hebben we een plan van aanpak voor de proef opgesteld.”

Jelle Jan PieterseJelle-Jan Pieterse (links) en Hugo Ekkelenkamp (NETICS) tonen de blokken.

De bedoeling is om de innovatie de komende anderhalf jaar uit te werken tot en met TRL-niveau 6 (de afkorting staat voor ‘technology readiness level’). Dit is het niveau van de demonstratie van een prototype van een innovatie in een testomgeving. “Het product is dan nog niet gecertificeerd, maar je weet wel dat het product kan functioneren in reële omstandigheden.”

Normaal gesproken wordt bagger gezien als een afvalmateriaal waarvan het opruimen geld kost. “Nu kunnen we de baggerspecie als bouwstof gebruiken”, zegt Pieterse. “Hiermee kunnen we als waterschap meer circulair werken en dat is een belangrijke doelstelling voor ons. Ook hoeven we minder beton aan te voeren, wat gunstig is voor het beperken van de CO2-uitstoot.”

Proefvlak op dijk langs Westerschelde
De blokken worden volgend jaar getest op een proefvlak van honderd vierkante meter. Dit ligt op het buitentalud van een dijk langs de Westerschelde in het Zeeuwse dorp Hansweert. Een aantal maanden lang wordt gekeken naar hoe de zetstenen reageren op onder meer zout water, golven en de wisseling van eb en vloed.

De onderzoeksresultaten zullen aan het eind van 2022 bekend zijn. Pieterse heeft vertrouwen in een goede afloop. “Na de proef moet nog een aantal stappen worden doorlopen om te komen tot een bruikbaar product, maar ik denk dat deze wel te overzien zijn.”

Baggerspecie onder hoge druk samengeperst
Voordat het zover komt, zoeken Scheldestromen en NETICS eerst dit jaar in het laboratorium uit wat de beste samenstelling van de blokken is. Daarbij spelen factoren mee als: hebben zij de benodigde sterkte? Zijn de blokken goed bestand tegen de omstandigheden buiten, bijvoorbeeld als het vriest of dooit? Kunnen er gemakkelijk plantjes op groeien? De baggerspecie die voor de zetstenen wordt gebruikt, komt uit een nabijgelegen slibdepot.

Het is een nieuwe manier van produceren, leg Pieterse uit. “De baggerspecie wordt met binders erbij onder een hoge druk van minimaal 150 bar samengeperst. Hierdoor krijgen de blokken de sterkte van beton. Tot nu toe is alleen ervaring opgedaan met samenpersen onder lage druk, maar dan zijn blokken minder hard.”

In het lab worden ook testen uitgevoerd met verschillende soorten binders, de stoffen die zorgen voor hechting van de baggerspecie. Hiervoor kunnen volgens Pieterse allerlei stoffen worden gebruikt. “Bijvoorbeeld cementachtige materialen maar ook cellulosevezels, zeg maar wc-papier uit de waterzuivering. De zetstenen bestaan voor 5 tot 10 procent uit binders. De rest is echt bagger.”

Ontwikkeling ook na proef gevolgd
De pilot gaat ongeveer negenhonderdduizend euro kosten. Het HWBP staat garant voor een deel van het bedrag. Verder draagt NETICS een steentje bij door de steenpers te financieren. “Dit bedrijf heeft zelf belang bij de ontwikkeling van nieuwe producten van bagger.”

Scheldestromen wil de steenbekleding uit baggerspecie na afronding van de proef laten liggen, om de verdere ontwikkeling te volgen. De Westerscheldedijk bij Hansweert staat op de nominatie om over enkele jaren te worden versterkt volgens de nieuwe veiligheidsnormen. Dit komt waarschijnlijk nog te vroeg om de nieuwe oplossing hier toe te passen, verwacht Pieterse. “Heel misschien is de innovatie dan volledig klaar om te worden gebruikt, maar anders wordt het bij een volgend dijkversterkingsproject.”


MEER INFORMATIE
Scheldestromen over de proef

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.