secundair logo knw 1

Rivierkreeften wegvangen | Foto Schieland en de Krimpenerwaard

Het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard gaat door met de proef om uitheemse rivierkreeften weg te vangen in de Krimpenerwaard. Het waterschap wil alternatieve vangmethoden testen en onderzoeken hoe structurele grootschalige aanpak kan worden georganiseerd.

Gericht kreeften wegvangen is effectief, stelt het waterschap op basis van de vangervaringen in de afgelopen drie jaar. In 2021 en 2022 lukte het om het aantal kreeften sterk te verlagen, in 2023 lag het accent op beheersing van het kreeftenaantal.

In het testgebied bij Berkenwoude in de Krimpenerwaard is het aantal kreeften teruggebracht van 1,8 naar minder dan 0,7 kreeft per vierkante meter (ecologische drempelwaarde), schreef het hoogheemraadschap vorig jaar. “Dit resultaat is behaald met de inzet van veel vangtuigen (800 fuiken en korven) en lange vangperioden (19 weken). Waterplanten keerden terug, hielden stand en namen in aantal toe bij een verlaagde vangstinspanning (tweederde) in het afgelopen onderzoeksjaar 2023.”

De uitheemse kreeften knippen waterplanten weg, graven holen en eten waterorganismen en veroorzaken zo grote schade aan de biodiversiteit en de waterkwaliteit. Door de ecologische kaalslag brengen de snelgroeiende kreeftenpopulaties waterbeheerders in de problemen, ook met het oog op het halen van de doelen in de Kaderrichtlijn Water. De vangtest in de Krimpenerwaard is een lichtpuntje, omdat natuurherstel mogelijk is. Maar de test maakt ook duidelijk dat gericht kreeften wegvangen zeer arbeidsintensief is. “Dat maakt de aanpak kostbaar”, stelt Schieland en de Krimpenerwaard.

Voortzetten van de proef is mogelijk door geld van de provincie Zuid-Holland, dat daarmee vooruitloopt op een plan en middelen voor een landelijke aanpak, een verantwoordelijkheid van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur.

Schieland en de Krimpenerwaard wil met betrokken partijen in het gebied onderzoeken hoe grootschalige kreeftenaanpak kan worden georganiseerd. Feit is dat een gecoördineerde inzet nodig is, aldus het hoogheemraadschap. “Grootschalig, langdurig en professioneel.”

Om zover te komen moet in ieder geval de wet- en regelgeving worden aangepast, is de boodschap die waterschappen, agrariërs, natuurorganisaties en ook provincies al jaren aan het ministerie van LVVN voorhouden, zonder dat het tot een landelijke bestrijding heeft geleid. Omdat de aanpak van uitheemse kreeften een verantwoordelijkheid is van het Rijk, menen de partijen ook dat de financiering ervan moet worden opgenomen in de begroting van het kabinet, schrijft Schieland en de Krimpenerwaard.


H2O september is verschenen

H2O september 2024 etalage a


 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.