secundair logo knw 1

Schepen mogen elkaar nu soms niet passeren | Foto Havang/Wikimedia Commons

De scheepvaart blijft voorlopig hinder ondervinden van de lage waterstanden op rivieren, al verbetert de situatie wel wat. De afvoer van de Rijn bij Lobith schommelt de komende tien dagen tussen 800 en 850 kubieke meter per seconde. Dat meldt de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling (LCW) in de nieuwe droogtemonitor.

Zoals verwacht bevat de vandaag verschenen droogtemonitor weinig nieuws ten opzichte van de monitor van een week geleden. Zo laag als toen is de waterstand van de Rijn niet meer – op 29 oktober werd bij Lobith een nieuw laagterecord van 6,50 meter boven NAP gevestigd –, maar veel beter is het er nog niet op geworden. Er viel de afgelopen week enige neerslag in het Rijnstroomgebied na vier weken van vrijwel droog weer. Daardoor steeg de afvoer van de Rijn bij Lobith licht en is nu ongeveer 850 kubieke meter per seconde. Dat komt neer op een waterstand van 6,80 meter boven NAP.

De LCW verwacht dat de Rijnafvoer de komende tien dagen min of meer stabiel blijft, omdat er weinig neerslag zal vallen in de Alpenregio en meer noordelijk in het stroomgebied. De afvoer van de Rijn blijft tussen 800 en 850 kubieke meter per seconde schommelen. Ook bij de Maas verandert er niet veel. De gemiddelde afvoer van de Maas schommelde de afgelopen dagen rond 35 tot 45 kubieke meter per seconde. De komende periode stabiliseert de afvoer van de Maas zich op een iets lager niveau: 30 tot 40 kubieke meter per seconde.

De schepen die varen op de Waal, IJssel, Nederrijn en Lek, ondervinden nog altijd hinder van de lage waterstanden. De extra aanvoer van de afgelopen week bracht enige verlichting, maar schepen kunnen aanzienlijk minder lading dan normaal vervoeren en mogen op enkele locaties elkaar niet passeren. Deze effecten zullen de komende dagen naar verwachting tijdelijk licht verbeteren, schrijft de LCW. De beperking die voor zeeschepen gold op het Kanaal Gent-Terneuzen, is opgeheven door het behalen van 12,50 meter diepgang.

Voor de rest is de boodschap van de LCW niet veranderd. De grondwaterstanden blijven onverminderd laag en hier en daar is nog sprake van verzilting. Ook het IJsselmeer kampt met een lichte verzilting. De maatregelen van Rijkswaterstaat blijven daarom van kracht. Over een week komt de LCW met de volgende droogtemonitor.

 

MEER INFORMATIE
Droogtemonitoren van LCW

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.