secundair logo knw 1

Afgelopen vrijdag werd de opening verricht en maandag is begonnen met de werkzaamheden aan de langste zelfsluitende waterkering ter wereld. De waterkering in Spakenburg wordt ruim 300 meter lang en 80 centimeter hoog, gaat bijna 6 miljoen euro kosten en moet in juni 2017 klaar zijn.

Het bijzondere aan het systeem is volgens Michiel van den Noort - zoon van de ontwerper en eigenaar van Hyflo, het bedrijf dat de waterkering produceert – dat er geen elektriciteit of mankracht aan te pas komt: als het water stijgt, wordt de dam vanzelf omhoog gestuwd door water dat onder de dam doorstroomt.

Dit concept is niet nieuw. "Het ontwerp stamt al uit 1995", aldus Van den Noort. "Over de hele wereld hebben we al zulke zelfsluitende waterkeringen geplaatst, onder andere bij het National Archive in Washington. Nieuw is wel dat het ontwerp zover is doorontwikkeld en zo sterk is dat de dam nu voldoet aan de wettelijke eisen die aan primaire waterkeringen worden gesteld."

In Spakenburg krijgt de dam ook een esthetische functie. De waterkering zelf is weliswaar alleen zichtbaar bij een overstroming, maar ligt wel in een 300 meter lange gleuf. "Voor het lid gebruiken we normaal gesproken roestvrijstaal, maar hier hebben we gekozen voor een staal dat roest en dus een mooie, bruine kleur krijgt. Bovendien wordt het volkslied van Spakenburg erin gegraveerd. Zo krijgt de stad er ook iets moois voor terug in het centrum."

Hoewel de kans klein is dat Spakenburg wordt getroffen door een overstroming, is de investering van 6 miljoen volgens Van den Noort zeker de moeite waard. "De schade aan de oude binnenstad zou tientallen malen hoger zijn als er een overstroming komt."

In deze video wordt uitgelegd hoe de zelfsluitende waterkering werkt

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.