Royal HaskoningDHV heeft in 2018 een nettoresultaat geboekt van 12,7 miljoen euro. Dat is nagenoeg gelijk aan 2017 (12,8 miljoen). De kosten voor reorganisatie en andere eenmalige niet-operationale kosten waren wel 1,4 miljoen euro lager dan in 2017. De orderportefeuille was met 306 miljoen minder goed gevuld dan in 2017 (341 miljoen euro).
Het ingenieurs- en adviesbureau met wereldwijd bijna 6000 werknemers schrijft de minder gevulde orderportefeuille toe aan tegenvallende verkopen in de Business Line Industry & Buildings en in Zuid-Afrika. In dat land maakte het ingenieurs- en adviesbureau ook kosten voor een reorganisatie.
Zuid-Afrika
Zuid-Afrika is een van de strategische markten van Royal HaskoningDHV. In februari stelde het adviesbureau Anke Mastenbroek aan als directeur Regional Business Line Southern Africa en CEO Royal HaskoningDHV Zuid-Afrika. Ze heeft de opdracht gekregen de groei in de regio te versnellen.
Royal HaskoningDHV realiseerde vorig jaar 3,1 procent organische groei van de bedrijfsopbrengsten. De operationele marge bedroeg 4,2 procent (2017: 4,9 procent). Het bedrijf investeerde, zoals in 2017 aangekondigd, in medewerkers en innovaties om de digitale manier van werken te versnellen.
CFO Nynke Dalstra is tevreden over de financiële resultaten. “Ondanks de aanzienlijke investeringen in de toekomst van ons bedrijf en de daarmee gepaard gaande innovatiekosten en -uren, kwam het nettoresultaat slechts fractioneel lager uit op 12,7 miljoen euro (2017: 12,8 miljoen euro). Dit is na aftrek van een winstdeling met de medewerkers van 8,5 miljoen euro (2017:8,5 miljoen euro)”, stelt ze in de persverklaring van het bureau.
Acquisities
In 2018 deed het advies- en ingenieursbureau diverse acquisities. In mei nam het een minderheidsbelang in data intelligence scale-up HAL24K. In juli nam Royal HaskoningDHV het data science bedrijf Ynformed over. In augustus volgde de overname van de railactiviteiten van Verebus.
Op tal van plekken in de wereld leverde het ingenieursbureau bijdragen aan grote projecten, zoals 's werelds langste brug-tunnelcombinatie die Hongkong verbindt met Macau. In China ging het bureau een partnership aan voor het leveren van de innovatieve afvalwaterzuiveringstechnologie Nereda. In Vietnam werd het kunstmatige Lotuseiland ontworpen en in Doha tekende het bureau voor de upgrade van de Milaha scheepswerf.
Windmolenparken
Dichterbij huis werkte het bureau aan het nieuwe stadion van Feyenoord in Rotterdam en was het betrokken bij de ontwikkeling van offshore windmolenparken op de Doggersbank.
CEO Erik Oostwegel blikt vooruit: “Voor onze vier belangrijkste markten, verwachten we groei in Nederland en Indonesië, maar er is onzekerheid over de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk vanwege de Brexit en in Zuid-Afrika vanwege de aanstaande verkiezingen. Wij verwachten dat de markten daarna weer tot rust komen en investeringen toenemen.”