secundair logo knw 1

's Werelds langste brug-tunnelcombinatie die Hongkong verbindt met Macau, een van de projecten waar Royal HaskoningDHV aan werkte

Royal HaskoningDHV heeft in 2018 een nettoresultaat geboekt van 12,7 miljoen euro. Dat is nagenoeg gelijk aan 2017 (12,8 miljoen). De kosten voor reorganisatie en andere eenmalige niet-operationale kosten waren wel 1,4 miljoen euro lager dan in 2017. De orderportefeuille was met 306 miljoen minder goed gevuld dan in 2017 (341 miljoen euro).

Het ingenieurs- en adviesbureau met wereldwijd bijna 6000 werknemers schrijft de minder gevulde orderportefeuille toe aan tegenvallende verkopen in de Business Line Industry & Buildings en in Zuid-Afrika. In dat land maakte het ingenieurs- en adviesbureau ook kosten voor een reorganisatie.

Zuid-Afrika
Zuid-Afrika is een van de strategische markten van Royal HaskoningDHV. In februari stelde het adviesbureau Anke Mastenbroek aan als directeur Regional Business Line Southern Africa en CEO Royal HaskoningDHV Zuid-Afrika. Ze heeft de opdracht gekregen de groei in de regio te versnellen.

Royal HaskoningDHV realiseerde vorig jaar 3,1 procent organische groei van de bedrijfsopbrengsten. De operationele marge bedroeg 4,2 procent (2017: 4,9 procent). Het bedrijf investeerde, zoals in 2017 aangekondigd, in medewerkers en innovaties om de digitale manier van werken te versnellen.

Financiele kerngetallen Royal HaskonigDHV Bron Royal HaskoningDHV

CFO Nynke Dalstra is tevreden over de financiële resultaten. “Ondanks de aanzienlijke investeringen in de toekomst van ons bedrijf en de daarmee gepaard gaande innovatiekosten en -uren, kwam het nettoresultaat slechts fractioneel lager uit op 12,7 miljoen euro (2017: 12,8 miljoen euro). Dit is na aftrek van een winstdeling met de medewerkers van 8,5 miljoen euro (2017:8,5 miljoen euro)”, stelt ze in de persverklaring van het bureau.

Acquisities
In 2018 deed het advies- en ingenieursbureau diverse acquisities. In mei nam het een minderheidsbelang in data intelligence scale-up HAL24K. In juli nam Royal HaskoningDHV het data science bedrijf Ynformed over. In augustus volgde de overname van de railactiviteiten van Verebus.

Op tal van plekken in de wereld leverde het ingenieursbureau bijdragen aan grote projecten, zoals 's werelds langste brug-tunnelcombinatie die Hongkong verbindt met Macau. In China ging het bureau een partnership aan voor het leveren van de innovatieve afvalwaterzuiveringstechnologie Nereda. In Vietnam werd het kunstmatige Lotuseiland ontworpen en in Doha tekende het bureau voor de upgrade van de Milaha scheepswerf.

Windmolenparken
Dichterbij huis werkte het bureau aan het nieuwe stadion van Feyenoord in Rotterdam en was het betrokken bij de ontwikkeling van offshore windmolenparken op de Doggersbank.

CEO Erik Oostwegel blikt vooruit: “Voor onze vier belangrijkste markten, verwachten we groei in Nederland en Indonesië, maar er is onzekerheid over de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk vanwege de Brexit en in Zuid-Afrika vanwege de aanstaande verkiezingen. Wij verwachten dat de markten daarna weer tot rust komen en investeringen toenemen.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.