secundair logo knw 1

In stadsvijvers zit vooral veel methaan (hier een vijver in Diergaarde Blijdorp) I foto: Wikifrits / Wikimedia Commons

De stadsvijvers in Nederland stoten jaarlijks evenveel broeikasgassen uit als tweehonderdduizend auto’s, hebben onderzoekers van de Radboud Universiteit becijferd. Vooral methaan borrelt in deze vijvers naar boven en komt zo in de lucht terecht.

Het was al wetenschappelijk bekend dat ondiepe meren, plassen, rivieren en draslanden veel broeikasgassen uitstoten, maar voor stadsvijvers was dit nog onduidelijk. Een onderzoeksteam van de Radboud Universiteit heeft deze kennislacune nu gedicht. Zij hebben met behulp van een  ‘greenhouse gas analyser’ maandelijks metingen verricht in een vijver van iets minder dan een hectare in de plaats Malden (nabij Nijmegen). “Zo weten we nu dus dat ook een stadsvijver veel broeikasgassen uitstoot, vooral methaan”, zegt biologe Tamara van Bergen.

De onderzoekers hebben op basis van de in Malden gemeten emissie een inschatting gemaakt van de uitstoot van alle stadswateren in Nederland. Die is te vergelijken met de uitstoot van ongeveer tweehonderdduizend auto’s per jaar. Van Bergen: “Vergeleken met andere stilstaande watersystemen in een gematigd klimaat is vooral de methaanemissie behoorlijk hoog.”

Veel methaanbubbels
De broeikasgassen ontstaan doordat bacteriën in de bodem van de vijver organisch materiaal opeten, zoals bladafval en algen. Door straatvuil en bladeren van bomen worden het water en de bodem steeds rijker aan voedingsstoffen voor deze bacteriën. Dat leidt tot een dikke drab op de bodem, meer algen en meer kroos op het wateroppervlak. Volgens de onderzoekers dragen ook het voeren van eendjes en het afspoelen van hondenpoep bij aan de nutriëntrijke omgeving.

In de stadsvijver zijn veel methaanbubbels aangetroffen. Deze bellen gas borrelen naar boven en komen via het wateroppervlak in de atmosfeer terecht. Hierbij geldt: hoe dikker de drab op de bodem, hoe meer methaanbubbels er ontstaan. “We verwachten dat dit alleen maar toeneemt bij hogere temperaturen”, merkt biologe Sarian Kosten op. Zij had eerder samen met andere onderzoekers al aangetoond dat door de klimaatverandering over de hele wereld steeds meer methaanbubbels in wateren worden gevormd.

Gescheiden rioolstelsels
Over het onderzoek is vandaag een artikel verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Limnology and Oceanography. Volgens de Nijmeegse onderzoekers vormen hun bevindingen een nieuwe motivatie om stadsvijvers schoon te houden. Kosten noemt de aanleg van verbeterde gescheiden rioolstelsels al een stap in de goede richting. “Bij harde regen gaat dan het afvalwater en het eerste deel van de regenbui - waarmee het grootste deel van het straatvuil afstroomt - naar het riool. Alleen het schonere regenwater komt vervolgens in vijvers en sloten terecht.’

 

MEER INFORMATIE
Bericht Radboud Universiteit
Wetenschappelijk artikel

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.