secundair logo knw 1

Marian van Veen bij het standbeeld van haar vader in Capelle aan den IJssel I foto: Stichting Blauwe Lijn

Johan van Veen, de vader van het Deltaplan, heeft bijna zestig jaar na zijn overlijden een standbeeld gekregen in Capelle aan den IJssel. Dit staat bij de Hollandsche IJsselkering, het enige Deltawerk dat hij nog zelf heeft zien bouwen.

Dr. Ir. Johan van Veen (1893-1959) geldt als grondlegger van de Deltawerken, Europoort I en II en de Eemshaven. Hij werkte bijna dertig jaar als waterstaatkundig ingenieur bij Rijkswaterstaat en waarschuwde lange tijd vergeefs dat de dijken slecht eraan toe waren. Van Veen maakte op eigen initiatief het Deltaplan en diende dat twee dagen voor de Waternoodramp in bij de minister van Waterstaat. Daarna vormde het plan de basis voor de Deltawerken.

Johan van Veen 1953Johan van Veen in 1953 (foto: Nationaal Archief)

Het standbeeld is gisteren onthuld door zijn dochter Marian van Veen, in het bijzijn van onder meer deltacommissaris Peter Glas en dijkgraaf Toon van de Klugt van hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard. Het is niet het enige eerbetoon in Nederland. Ook in zijn Groningse geboorteplaats Uithuizermeeden staat een beeld van Van Veen.

Aandacht voor prominente ingenieurs
De plaatsing in Capelle aan den IJssel is een initiatief van de Stichting Blauwe Lijn. Deze twee jaar geleden opgerichte stichting zet zich in voor het behoud en uitdragen van de klassieke Nederlandse waterbouwkundige kennis. Voormalig TU Delft-professor Henk Jan Verhagen werkt vanuit de stichting aan het Digitaal Trésor der Hollandsche Waterbouw. Via de portal zijn veel biografieën en publicaties te vinden.

“Wij willen voor het voetlicht brengen wat de ‘watergrootmeesters’ voor ons land hebben betekend”, zegt projectleider Karen van Burg van Stichting Blauwe Lijn. “Niet alleen om oude verhalen op te baggeren, maar ook omdat deze verhalen daadwerkelijk een bijdrage leveren aan actuele en toekomstige wateropgaven. Elk jaar krijg een prominente ingenieur extra aandacht. Na Johan van Veen volgt in 2021 Jan Agema, in 2022 Johannes de Rijke en in 2023 waarschijnlijk Cornelis Vermuyden. Over hen publiceren we inspiratieboekjes.”

Standbeeld op symbolische plek
Marian van Veen had zelf al een bronzen borstbeeld van haar vader laten maken door kunstenaar Fred Hartog. De Stichting Blauwe Lijn heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf Gouda Natuursteen dit beeld namaakte in steen en plaatste op een sokkel van basalt. Vervolgens is geregeld dat het standbeeld op Schielands Hoge Zeedijk kon komen te staan. Hieraan hebben onder andere de gemeente Capelle aan den IJssel, de lokale historische vereniging en het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard een financiële bijdrage geleverd.

Karen van BurgKaren van Burg

De plek is populair bij wandelaars en fietsers en ook symbolisch, zegt Van Burg. “Van Veen hamerde er indertijd op dat de zeedijk heel zwak was en bij doorbreken de hele Randstad onder water zou komen te staan. Gelukkig is dit bij de Watersnoodramp in 1953 net voorkomen door heldhaftig optreden van de burgemeester. Daarna is de dijk versterkt en in 2016 opnieuw. Mooi is ook dat de blik van Van Veen is gericht op de Hollandsche IJsselkering, het eerste Deltawerk.”

Verhaal in inspiratieboekje
Het verhaal van Johan van Veen is opgetekend in het inspiratieboekje Het water geeft en neemt dat voor tien euro te koop is. Leerlingen van de scholen rondom de IJssel krijgen een gratis exemplaar. Van Burg: “We willen zijn verhaal uitdragen bij studenten van hogescholen en scholieren in het lager en middelbaar onderwijs. De bedoeling is hen ervan bewust te maken dat Nederland is gebouwd uit het water en daarmee hun betrokkenheid bij de huidige problemen zoals zeespiegelstijging versterken. We hebben een programma met onder meer toertochten en hackatons. Vanwege de coronamaatregelen is dit fysiek nu niet mogelijk. Daarom werken we aan een digitale invulling.”

Hoe reageerde Peter Glas eigenlijk op het beeld van Johan van Veen? “De deltacommissaris vindt het waardevol dat het standbeeld er staat en ook wat onze stichting doet. Vooral om jongeren te betrekken bij het Deltaprogramma.”

 

MEER INFORMATIE
Stichting Blauwe Lijn over het standbeeld
Bericht hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Biografie Johan van Veen op site Historiek
Digitaal Trésor der Hollandsche Waterbouw

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.