Met het plaatsen van de eerste damwand bij de Scania Haven is de versterking van de stadsdijken in Zwolle vandaag van start gegaan. Erik Wagener (directeur HWBP), Hans Wijnen (bestuurder WDODelta), Rick Lormans (projectmanager Dijkzone Alliantie Zwolle) en Peter Staats (projectmanager WDODelta) gaven officieel het startsein.
De dijkversterking is complex, uitdagend maar ook noodzakelijk voor de veiligheid van de stad, aldus dagelijks bestuurder Hans Wijnen van Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDOD). De versterking vergt maatwerk. De stadsdijken liggen aan de oostelijke oevers van het Zwartewater en het Zwolle-IJsselkanaal, en lopen als een lint door de stad, grotendeels door stedelijk en industrieel gebied waardoor de werkruimte beperkt is. Daardoor is versterken van de dijk met damwanden de enige optie.
Naast ingewikkeld is de versterking van de 7,5 kilometer lange dijk ook erg duur. In maart van dit jaar ging het algemeen bestuur akkoord met een krediet van 301 miljoen euro, maar uitte daarbij wel zorg over de financiële risico’s die het waterschap loopt als de geraamde projectkosten worden overschreden door inflatie en sterke prijsstijgingen. Ook bij de start van het project werd gememoreerd dat er een hoog risico is op kostenoverschrijding.
Het project onderscheidt zich voorts door de samenwerking tussen het waterschap met Dura Vermeer en Ploegam in de bouwcombinatie Dijkzone Alliantie Zwolle. Met deze zogeheten tweefasen-aanpak was WDOD een van de eersten, memoreerde directeur Wagener van het HWBP. “Het hele land keek ernaar en inmiddels wordt deze samenwerkingsvorm bij twee derde van de HWBP-projecten toegepast. En ik roep jullie op om de ervaringen die jullie opdoen bij de uitvoering ook met ons te delen. Veel projecten kunnen daarvan leren.”