secundair logo knw 1

Met het plaatsen van de eerste damwand bij de Scania Haven is de versterking van de stadsdijken in Zwolle vandaag van start gegaan. Erik Wagener (directeur HWBP), Hans Wijnen (bestuurder WDODelta), Rick Lormans (projectmanager Dijkzone Alliantie Zwolle) en Peter Staats (projectmanager WDODelta) gaven officieel het startsein.

De dijkversterking is complex, uitdagend maar ook noodzakelijk voor de veiligheid van de stad, aldus dagelijks bestuurder Hans Wijnen van Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDOD). De versterking vergt maatwerk. De stadsdijken liggen aan de oostelijke oevers van het Zwartewater en het Zwolle-IJsselkanaal, en lopen als een lint door de stad, grotendeels door stedelijk en industrieel gebied waardoor de werkruimte beperkt is. Daardoor is versterken van de dijk met damwanden de enige optie.

Naast ingewikkeld is de versterking van de 7,5 kilometer lange dijk ook erg duur. In maart van dit jaar ging het algemeen bestuur akkoord met een krediet van 301 miljoen euro, maar uitte daarbij wel zorg over de financiële risico’s die het waterschap loopt als de geraamde projectkosten worden overschreden door inflatie en sterke prijsstijgingen. Ook bij de start van het project werd gememoreerd dat er een hoog risico is op kostenoverschrijding.

Het project onderscheidt zich voorts door de samenwerking tussen het waterschap met Dura Vermeer en Ploegam in de bouwcombinatie Dijkzone Alliantie Zwolle. Met deze zogeheten tweefasen-aanpak was WDOD een van de eersten, memoreerde directeur Wagener van het HWBP. “Het hele land keek ernaar en inmiddels wordt deze samenwerkingsvorm bij twee derde van de HWBP-projecten toegepast. En ik roep jullie op om de ervaringen die jullie opdoen bij de uitvoering ook met ons te delen. Veel projecten kunnen daarvan leren.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.