secundair logo knw 1

Afbeelding: de pilot Gekanaliseerde Hollandsche IJssel was een van de duurzaam aanbestede projecten

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden is als vierde geëindigd op de ranglijst van meest duurzame publieke opdrachtgevers. Op deze lijst van Bouwend Nederland is Stichtse Rijnlanden het hoogst genoteerde waterschap.

In opdracht van Bouwend Nederland, de branchevereniging van bouwbedrijven, analyseerde de Stichting Aanbestedingsinstituut Bouw & Infra de rol die duurzaamheid speelt bij openbare aanbestedingen. De provincie Noord-Brabant bleek de meeste duurzame aanbesteder, gevolgd door de gemeenten Amersfoort en Hollands Kroon. Op de vierentwintigste plek was Hoogheemraadschap Delfland het tweede waterschap op de lijst.

Voor deze top 25 zijn alle openbare aanbestedingen uit 2018 geanalyseerd. De eerste schifting was het aantal openbare aanbestedingen. Er bleken 83 publieke opdrachtgevers die minimaal 7 projecten openbaar hebben aanbesteed. De gunningscriteria met de meeste impact op duurzaamheid werden het zwaarst beloond.

Waterschappen minst duurzame aanbesteder
Uit de analyse blijkt dat de Rijksdiensten in 2018 procentueel het vaakst duurzame gunningscriteria procentueel toepasten (53,4%). Provincies deden dat bij 31,7% van hun aanbestedingen, gevolgd door gemeenten (27,9% ). De waterschappen bleven daar in 2018 bij achter. Ze pasten bij 22,6% van hun aanbestedingen duurzame gunningscriteria toe. Bij de Stichtse Rijnlanden werden acht projecten met bouwkundige aspecten geregistreerd. Daarvan scoorden er vier op duurzaamheid.

 

MEER INFORMATIE
Analyse Duurzaamheid in openbare aanbestedingen 2018 (PDF)

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.