secundair logo knw 1

In het Zwarte Water bij Hasselt steeg het water tot op de kade langs de Grintwal | Foto WDOD

De aanhoudende regen en de storm zorgen voor overlast. Waterschappen en Rijkswaterstaat grijpen in om de situatie onder controle te houden. Rijkswaterstaat sloot zondag de stormvloedkering bij Ramspol vanwege de hoge waterstand in het IJsselmeer. Ook het peil in de Maas stijgt. 

Met het sluiten van de kering bij Ramspol zijn deze winter vier van de vijf stormvloedkeringen dicht geweest. 10 februari sloot Rijkswaterstaat de Haringvlietsluizen, Oosterscheldekering en de Hollandsche IJsselkering. De Maeslant- en Hartelkering is de enige die deze maand niet werd gesloten.

De balgstuw die het Zwarte Meer van het Ketelmeer afsluit, gaat bij een bij een waterpeil van NAP +0,50 m dicht. Zondag stond het water 85 cm + NAP. Bovendien was de stroomsnelheid met 1 m3/s hoog, aldus Koos Hartnack van RWS Midden Nederland. 

Het stormachtige weer met zeer zware windstoten en de neerslag van de afgelopen dagen, zorgden voor opstuwing van water en daarmee verhoogde waterstanden in en rond het IJsselmeer. In de loop van zondagavond ging de kering weer open. 

Friesland
In Friesland meldt Wetterskip Fryslân dat de sluizen in het gebied De Lege Wâlden tot woensdagochtend 26 februari gesloten blijven. “Het gaat hierbij om de sluizen bij Goingarijp, Broek, Langesloot en de Jouster Sluis die sinds 8 februari gesloten zijn. Vanwege de hoge waterstanden willen we opstuwing van het water door de wind tegengaan.”

Ook zette het waterschap het Woudagemaal in Lemmer onder stoom om extra water te spuien. 

Drentsche Aa 900 Drentsche Aa | Foto Hunze en Aa's

Drentsche Aa
De waterstand in de Drentsche Aa is uitzonderlijk hoog door de neerslag van de afgelopen weken, zegt waterschap Hunze en Aa's. “De grote hoeveelheid neerslag die zondag 23 februari viel zorgde ervoor dat het waterpeil in de beek verder opliep. Het gebied is zichtbaar nat, maar dit zorgt niet direct voor problemen. De beek is ingericht om te veel aan water op te vangen. De Drentsche Aa mag dus overstromen.”

Waterschap Vechtstromen zette zondag het Banisgemaal tussen de Loolee en het Kanaal Almelo-Nordhorn aan. "Dit in 1959 gebouwde gemaal heeft met zijn 2 pompen een capaciteit van 36 miljoen liter water per uur. Het wordt enkele malen per jaar in gebruik genomen als er veel water moet worden afgevoerd en draagt er onder andere aan bij dat Almelo droge voeten houdt."

Eendragtspolder
Zondagmiddag is de aflaat van de waterberging Eendragtspolder tijdelijk opengezet om het waterpeil op de Rotte niet te hoog te laten worden. De regen en wind zorgen voor flink verhoogde waterstanden in de Rotte, meldt Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard. 

De regen houdt aan, aldus de verwachtingen. Ook in het stroomgebied van de rivieren, waardoor de afvoer zal toenemen. Zowel de afvoer van de Rijn als de Maas is al de hele maand bovengemiddeld hoog.

De afvoer in de Maas stijgt maandag en dinsdag naar ca 800 m3/s, later zal ze weer iets dalen, verwacht de website Waterpeilen.nl. De stand in de Rijn is 11,4 m + NAP en het ziet er voorlopig niet naar uit dat de stand bij Lobith aan het eind van de week boven de 12 m uit zal komen.

 
 
Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.