secundair logo knw 1

De 158 meter lange Interceptor 021 wordt momenteel gebouwd I Foto: The Ocean Cleanup

The Ocean Cleanup slaagt met Interceptor 006 er momenteel in om zo’n 60 tot 70 procent van de vervuiling van de Golf van Honduras vanuit de Rio Motagua te voorkomen. Om het resultaat nog te verbeteren, wordt aan de monding van de rivier in Guatemala binnenkort ook het nieuwe XL-type 021 ingezet.

Dit systeem is 158 meter lang en heeft een diepgang van ongeveer 1 meter. “De grootste Interceptor die we tot nu toe hebben ingezet”, meldt The Ocean Cleanup. Interceptor 021 wordt momenteel gebouwd. De bedoeling is om het opruimapparaat nog te gebruiken in het tweede deel van het regenseizoen dat duurt van mei tot oktober.

Het is een race tegen de klok om tijdig operationeel te zijn, aldus The Ocean Cleanup. “Als alles volgens plan verloopt, zou de gecombineerde impact van onze bestaande inzet in Rio Las Vacas (met Interceptor 006, red.) en de nieuwe inzet voldoende moeten zijn om de klus te klaren.”

De ngo werkt bij het nieuwe project samen met het ministerie van Milieu van Guatemala. Het ministerie exploiteert al een plastic inzamel- en sorteerfaciliteit in de stad El Quetzalito – waar Interceptor 021 wordt geplaatst – en neemt de verantwoordelijkheid op zich voor de projectactiviteiten en het afvalbeheer.

Sterk vervuild deel van Caraïbische Zee
De twee Interceptors zijn van het type Barricade en worden ingezet om de Golf van Honduras schoon te krijgen en houden. Deze golf is een deel van de Caraïbische Zee en ligt tussen Honduras, Guatemala, Belize en het Mexicaanse schiereiland Yucatán.

The Ocean Cleanup omschrijft de Golf van Honduras als van een van de plekken op aarde die van oudsher het meest met plastic zijn vervuild. “Elk jaar spoelt tijdens het regenseizoen duizenden tonnen plastic door de Rio Motagua en komt terecht in dit deel van de westelijke Caraïbische Zee.”

Hiermee wordt grote schade aangebracht aan de natuurlijke omgeving van het gebied. Daartoe behoren meer dan twintig beschermde mariene gebieden en het Meso-Amerikaans Koraalrif, het op een na grootste koraalrif ter wereld (na het Groot Barrièrerif in Australië). “Het heeft ook gevolgen voor het levensonderhoud van duizenden mensen die afhankelijk zijn van het toerisme en de visserij in de regio.”

Guatemala schoonmaakprojectenDe locaties van de twee projecten in Guatemala

Al meer dan 10 miljoen kilo afval tegengehouden
The Ocean Cleanup heeft sinds 2019 verschillende pogingen gedaan om het probleem aan te pakken. In mei 2023 was het eindelijk raak met de inzet van Interceptor 006 in de Rio Las Vacas, de zijrivier die Guatemala-Stad met de Rio Motagua verbindt. “Sindsdien hebben we voorkomen dat meer dan 10 miljoen kilo afval – wat overeenkomt met meer dan 2.200 vrachtwagenladingen – naar de Golf van Honduras stroomt.”

Maar er is volgens The Ocean Cleanup meer nodig. Interceptor 006 wordt net stroomopwaarts van een waterkrachtdam ingezet, waar het plastic efficiënt kan worden onderschept omdat de stroming van de rivier wordt gedempt door de dam. “Af en toe wordt de overlaat van de dam echter geopend, waardoor hoge stroomsnelheden tot 7,5 meter per seconde ontstaan. Onder deze omstandigheden zijn we niet in staat om het plastic vast te houden.”

Er is een bijkomende reden. “Hoewel Interceptor 006 zich stroomafwaarts van de belangrijkste bronnen van vervuiling bevindt, liggen er tussen de Interceptor en de zee verschillende andere kleine steden. Die kunnen ook bijdragen aan het probleem.”

Grotere en sterkere versie
The Ocean Cleanup schat dat momenteel ongeveer 60 tot 70 procent van de vervuiling wordt tegengehouden. “Een grote stap voorwaarts maar nog niet voldoende om de Golf van Honduras terug te brengen naar zijn oorspronkelijke ongerepte staat.”

Daarom wordt er met de sterkere en grotere Interceptor 021 nu een tweede barrière opgeworpen. Het systeem komt te liggen in de stad El Quetzalito aan de monding van de Rio Motagua. “Wij hebben goede hoop dat dit een aanzienlijke impact zal hebben op de resterende vervuiling die anders de Golf van Honduras bereikt.”

Vervuild strand in GuatemalaVervuild strand in Guatemala I Foto: The Ocean Cleanup

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.