secundair logo knw 1

De oranje BluElephant in Almelo. Foto Waterschap Vechtstromen

Op rioolwaterzuivering De Sumpel in Almelo wordt de compacte zuiveringsunit BluElephant getest. Waterschap Vechtstromen ziet er een oplossing in voor het afvalwater van jachthavens, bedrijventerreinen, festivals en kleine woonwijken én voor de droge zandgronden.

De BluElephant is ontwikkeld door het bedrijf Jotem Waterbehandeling uit Vriezenveen en de Amsterdamse ontwerper Rob van Opdorp. Wereld Waternet wil de unit in het kader van het Blue Deal-programma van de waterschappen ook gaan inzetten in de Palestijnse Gebieden en heeft er alvast een aantal besteld.

2312 Stefan NijweningStefan NijweningIn Almelo staat nu een prototype, vertelt innovatiemanager Stefan Nijwening van Vechtstromen. "Wij investeren, naast de locatie, 250.000 euro in de pilot vanuit ons Innovatiefonds. Samen met het bedrijfsleven en kennisinstellingen willen we zo een bijdrage leveren aan nieuwe kennis en technieken voor waterkwaliteit, klimaatadaptatie en duurzaamheid."

Behalve de genoemde partijen doen ook Hogeschool Saxion en de Koninklijke Landmacht mee aan de pilot. Die laatste maakt al gebruik van het systeem ‘Power up your Poop’, een eerdere versie van de BluElephant in containerformaat.

Zonnepanelen
Voor de zuivering worden bestaande technologieën gebruikt: actief slib en membraantechnologie. De innovatie zit volgens Vechtstromen in de combinatie en in de wijze waarop de technologieën zijn samengebracht.

De BluElephant is - met een doorsnede van circa 2 meter - heel compact en werkt op zonnepanelen. Een unit kan per dag het huishoudelijk afvalwater van 50 tot 150 personen voor meer dan 95 procent zuiveren. Er kunnen ook meerdere units aan elkaar gekoppeld worden.

Nijwening beschouwt de BluElephant als een interessante aanvulling op de grote (en dure) installaties die het waterschap beheert. "Denk aan kleine woonwijken, bedrijventerreinen, jachthavens en bijvoorbeeld festivals. Aansluiting op het riool is niet nodig, het water wordt op de locatie effectief gezuiverd."

Zandgronden
Afhankelijk van de mate van zuivering, waarmee nog geëxperimenteerd wordt, kan het water ook hergebruikt worden als proceswater, irrigatiewater of zelfs drinkwater. Daarmee helpt de BluElephant uitdroging van de hogere zandgronden in het gebied van Vechtstromen te voorkomen en zelfs te herstellen, stelt Nijwening.

De komende maanden worden verschillende prototypes gebouwd en uitgetest. Het huidige exemplaar is oranje in plaats van blauw, maar dat heeft een praktische reden: de blauwe kunststofkorrels waren tijdelijk niet leverbaar en de initiatiefnemers wilden toch door. Vechstromen is er niet rouwig om: de oranje kleur onderstreept volgens het waterschap "de toenemende internationale belangstelling en uitstraling van dit innovatieve Nederlandse product".

Het ligt in de bedoeling om de BluElephant uiterlijk komende zomer op de de markt te brengen voor "enkele tienduizenden euro’s" per stuk. Maar ook dat is volgens Nijwening nog afhankelijk van de aanvoer van het benodigde materiaal. 

 

MEER INFORMATIE
Website BluElephant
H2O-bericht: Mobiele unit BlueElephant zuivert afvalwater in Palestijnse Gebieden

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.