Er wordt een tandje bijgezet bij de landelijke campagne van de waterschappen voor de verkiezingen van 15 maart. Vanaf 7 maart is een commercial op de nationale televisie te zien en op 9 maart wordt een verkiezingsdebat met Tweede Kamerleden en jonge kandidaat-waterschapsbestuurders gehouden. De filmpjes op de sociale media worden al heel goed bekeken.
Het is nu halverwege de campagne die op 13 februari van start ging met de onthulling van een foto-expositie in de stationshal van Utrecht Centraal. Het belang van de verkiezingen is de afgelopen twee weken benadrukt via onder meer radiospotjes, videootjes op sociale media en de site waterschapsverkiezingen.nl. Om mensen te stimuleren te gaan stemmen, worden ook bekende Nederlanders ingezet.
De piek van het publiciteitsoffensief moet nog komen maar er zijn al veel mensen bereikt, zegt Jane Alblas die bij de Unie van Waterschappen verantwoordelijk is voor de landelijke campagne. Zo is de belangstelling voor de vooral op jongeren gerichte filmpjes op onder meer Instagram en TikTok boven verwachting. “Bij de sociale mediacampagne zijn al in de eerste week alle bereikcijfers gehaald die we vooraf als doelstelling hebben gesteld. Mensen kijken veel filmpjes af en klikken door voor meer informatie.”
De website van de waterschapsverkiezingen wordt ook goed bekeken. “Drie kwart van de mensen die via doorklikken naar deze site toegaat, blijft hangen. Er zijn erg weinig afhakers, vergeleken met standaardgemiddelden voor verkeer dat via advertenties op een website terechtkomt.”
Grote behoefte aan informatie
Aan de landelijke campagne doen alle waterschappen behalve Waterschap Limburg mee. De informatie die de waterschappen geven, voorziet volgens Alblas duidelijk in een behoefte. “We merken dat veel mensen vragen hebben over de verkiezingen en de uitdagingen van waterschappen. De onderwerpen waarover de waterschappen gaan, leven meer dan tijdens de verkiezingen van vier jaar geleden. Dat heeft natuurlijk ook te maken met een aantal droge zomers en hoogwatersituaties.”
Alblas wijst in dit verband nog op de stemhulp waarmee mensen met behulp van stellingen kunnen nagaan welke politieke groeperingen goed en minder goed bij hun eigen voorkeur passen. “Vorig week was de stemhulp al 180.000 keer ingevuld. Dat is bijzonder veel zo vroeg in de campagne. De piek voor de stemhulp voor pas in de laatste dagen voor de verkiezingen verwacht.” Volgens onderzoek dat in opdracht van de Unie van Waterschappen is verricht, wil 56 procent van de kiesgerechtigheden gaan stemmen voor de waterschapsverkiezingen.
Voor eerste keer tv-commercial
Met nog twee weken te gaan wordt nu overgeschakeld naar de hoogste versnelling. Vanaf 7 maart wordt de televisiecommercial uitgezonden op de kanalen van de NPO. “Het is de eerste keer dat we zo’n commercial voor waterschapsverkiezingen hebben gemaakt. Dit is gewoon een mijlpaal.”
Verder wordt informatie verspreid via billboards in de buitenlucht en digitale schermen in de winkels van Albert Heijn. Morgen verschijnt de verkiezingsspecial van Het Waterschap, het tijdschrift van de Unie van Waterschappen.
Op donderdag 9 maart is er een verkiezingsdebat in het Haagse pers- en debatcentrum Nieuwspoort dat voor deze gelegenheid is omgedoopt tot Waterpoort. Daaraan doen de Tweede Kamerleden Eva van Esch (Partij voor de Dieren), Laura Bromet (GroenLinks), Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Tjeerd de Groot (D66) mee. Zij discussiëren over een aantal dilemma’s van waterschappen met de jonge kandidaat-waterschapsbestuurders Bas Peeters (voor de VVD in waterschap De Dommel), Anieke Kranenburg (voor Water Natuurlijk in waterschap Vechtstromen) en Julia Goets (voor het CDA in waterschap Aa en Maas).
Eveneens op 9 maart wordt De grote – wat nou waterschappen?! – verkiezingsshow gehouden in het Nijmeegse filmhuis Lux. Dat wordt georganiseerd door De Kiesmannen in samenwerking met Waterschap Rivierenland, zegt Alblas. “De Kiesmannen is een soort platform om verkiezingen onder de aandacht van jongeren te brengen. Namens de Unie doet Herman Havekes mee aan het evenement.” Een deel van de waterschappen organiseert ook een eigen debat, soms samen met de regionale omroep.
Zes landelijke dilemma’s belicht
In de campagne ligt sterk het accent op de inhoud. Aan de hand van drie thema’s (gevolgen van extreem weer, invloed van water op de inrichting van Nederland en zuivering van het rioolwater) zijn zes landelijke dilemma’s geformuleerd:
- Hogere dijken of moeten we zelf wijken?
- Vooraf investeren of achteraf repareren?
- Super schoon of schoon genoeg?
- Alleen veiligheid of ook vermaak?
- Gedrag of belasting aanpassen?
- Overal bouwen of rekening houden?
Alblas licht toe: “We willen in het tweede deel van de campagne meer laten zien wat hierbij precies te kiezen is. Wij delen bijvoorbeeld vanaf vandaag uitlegvideo’s via de sociale media. Hierin licht een presentatrice toe wat de waterschappen zijn en doen. We proberen dus op basis van de inhoud mensen te triggeren naar de stembus te gaan.”
De waterschappen gebruiken voor hun eigen promotie het landelijke campagnemateriaal als basis. “Daaraan voegen zij materiaal over de dilemma’s en uitdagingen in het eigen werkgebied toe. De waterschappen maken dus een regionale doorvertaling.”
Ook nog op verkiezingsdag campagne
De landelijke campagne loopt door tot en met 15 maart. “Wij komen tijdens de verkiezingsdag nog met een oproep om te gaan stemmen, want dat kunnen mensen tot 9 uur s’ avonds doen.” Alblas hoopt dat een behoorlijk aantal waterschappen de dag erna voorlopige resultaten bekendmaakt. “Wij willen dan al een bericht uitbrengen over de voorlopige verkiezingsuitslag.”
Aanvulling 2 maart
De verkiezingsspecial van het tijdschrift Het Waterschap van de Unie van Waterschappen is inmiddels verschenen. Bekijk de online versie.