secundair logo knw 1

Opknapbeurt voor Haringvlietbrug (foto: Peter Edelman/Flickr)

De komende tien jaar krijgen minstens tachtig bruggen, tunnels en sluizen een ingrijpende opknapbeurt. Het kabinet trekt daarvoor vanaf 2020 350 miljoen euro per jaar uit. Dat is meer dan een verdubbeling van het huidige budget voor groot onderhoud.

“We gaan verjongen, vernieuwen en verduurzamen.” Met die uitspraak gaf minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vanochtend het startsein voor de grote onderhoudsoperatie. Veel verouderde infrastructurele werken die in de jaren 50 en 60 zijn gebouwd, worden door Rijkswaterstaat aangepakt in het kader van het Programma Vervanging en Renovatie. Daarvoor is vanaf 2020 jaarlijks een bedrag van 350 miljoen euro beschikbaar. Nu is dat 150 miljoen euro per jaar.

De vernieuwing is bedoeld om de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van wegen en vaarwegen te garanderen. Van Nieuwenhuizen spreekt van de grootste onderhoudsopgave in de Nederlandse geschiedenis. Volgens haar is investeren in de bestaande infrastructuur erg effectief om de files terug te dringen. De focus van deze investeringen wordt de komende jaren enigszins verlegd. “Naast nieuw asfalt is het minstens zo belangrijk dat wat we hebben liggen, goed functioneert. De focus is: vernieuwen en verjongen waar het kan, nieuwe aanleg waar het moet.”

Ten minste tachtig bruggen, tunnels en sluizen worden tot 2028 onder handen genomen, zoals de Van Brienenoordbrug, de Haringvlietbrug en de Velsertunnel. Ook worden onder meer de Krammersluizen, de Prinses Marijkesluis en stuwen in de Maas opgeknapt. Er lopen al voor veertig objecten projecten. Van Nieuwenhuizen besluit later dit jaar over de volgorde van aanpak van de andere veertig objecten. Om de overlast voor het verkeer binnen de perken te houden, worden de projecten over een lange periode gespreid.

De bedoeling is dat bij de infrastructurele werken de nieuwste technieken worden toegepast, om daarmee toekomstige storingen te kunnen voorkomen. Ook veiligheid en cybersecurity zijn belangrijke uitgangspunten. De infrastructuur wordt tevens verduurzaamd. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan bruggen en sluizen die energieneutraal opereren.

Lees meer in het bericht van het ministerie van IenM

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.