secundair logo knw 1

Zoet-zout waterovergang in de dijk | Beeld RWS

Wetterskip Fryslân gaat de Waddenzeedijk tussen buurtschap Koehool en het Lauwersmeer versterken. De versterking wordt gecombineerd met het verbeteren van de kwaliteit van het landschap en de natuur. Dit betreft onder meer het ontwikkelen van zoet-zoutovergangen in de dijk.

Het betreft een dijktraject van 47 kilometer. De dijk voldoet niet meer aan de wettelijke veiligheidseisen. De bekleding en stabiliteit van de dijk zijn afgekeurd.

Gelijk met de versterking wordt geïnvesteerd in natuurherstel. De verkenning hiervoor is uitgevoerd onder begeleiding van het Programma naar een Rijke Waddenzee (PRW). De ambitie daarbij is om natuurlijke processen te herstellen als bijdrage van het verbeteren van de ecologie in de Waddenzee.

Dat wordt in het dijkverbeteringsproject onder meer ingevuld met het ontwikkelen van zoet-zoutovergangen in de dijk. Ook wordt ingezet het versterken van de kwelders buitendijks en het inzaaien van kruiden en bloemen op de dijk.  

PAGW
Het waterschap trekt voor het versterken van de natuur samen op met Rijkswaterstaat en It Fryske Gea, de vereniging voor natuurbescherming in Friesland. De RWS doet dit onder de vlag van de Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW). 

Het PAGW streeft naar toekomstbestendige grote wateren waar hoogwaardige natuur goed samengaat met een krachtige economie. Voor het realiseren van het PAGW-doel in de dijkversterkingsopgave Koehool-Lauwersmeer is een rijksbudget van 37,5 miljoen euro gereserveerd. De totale projectkosten zijn geraamd op 311 miljoen euro.

De versterking van natuur en dijk wordt tegelijkertijd uitgewerkt. De werkzaamheden starten naar verwachting in 2023 en duren tot 2028. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”