secundair logo knw 1

Na de zomervakantie wordt begonnen aan de versterking van de Houtribdijk tussen Lelystad en Enkhuizen. De dijk voldoet niet meer aan de veiligheidsnormen. Voor versterking wordt deels gekozen voor een waterkering van zand waarop natuur tot ontwikkeling moet komen. Kosten: 90 miljoen euro. Het project met in 2020 klaar zijn.

De dijkversterking maakt deel uit van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma. Bij toetsing bleek dat de macrostabiliteit van de dijk niet meer aan de normen voldeed. De hoogte van de dijk, de stabiliteit van het dijklichaam en de zogeheten dijkbekleding werden als onvoldoende beoordeeld.

Eind vorig jaar gunde Rijkswaterstaat de voorlopige dijkversterkingsopdracht aan de bedrijven Boskalis en Van Oord, die voor dit project samenwerken onder de naam ‘Combinatie Houtribdijk’. De combinatie kreeg gisteren de definitieve opdracht. Bij de plannenmakerij en uitvoering wordt ze geadviseerd door Arcadis.

David van Raalten van dit ontwerp- en consultantbureau vertelt dat de dijk over een lengte van 10 kilometer aan beide zijden zal worden voorzien van een talud met zand. “Daarvan zal zo’n 20 tot 30 meter te zien zijn vanaf de dijk, maar daarna loopt de zandlaag onder water nog 150 tot 200 meter flauw af. Dat doen we aan beide kanten van de dijk.”

Met de keuze voor de aanleg van de zandkering hoeft de dijk niet te worden verhoogd, legt Van Raalten uit. “Er is toegestaan dat bij extreme stormen water over de dijk mag spoelen, dat houdt dan in dat je de dijk overslagbestendig moet maken.” Dat betekent in dit geval enerzijds versterken van de dijk en anderzijds de aanleg van de zandige waterkering, waardoor de golven minder krachtig worden.

De zandkering wordt aangelegd langs de dijk tussen Trintelhaven en Enkhuizen. Het dijkdeel tussen Trintelhaven en Lelystad zal worden versterkt met steen en gietasfalt. Van Raalten: “Daar is het water vier tof vijf meter diep, het zou te duur worden om daar de dijk ook met een zandkering te versterken. Het deel waar we de zandkering gaan aanleggen is het water twee tot drie meter diep.”

Het zand komt uit het Markermeer, dat op de plekken waar zand wordt gewonnen dus dieper zal worden. Op de zandstrook langs de dijk zal natuur gaan ontstaan, zo is de verwachting. De dijk zal daardoor over een lengte van 10 kilometer in een groenstrook komen te liggen, schetst Van Raalten.

De adviseur is enthousiast over het project. “Wat er leuk aan is dat je over een lengte van 25 kilometer een variatie aan oplossingen met zachte en harde keringen hebt om de dijk te versterken. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Dit project voegt iets toe aan de proeftuin Nederland. Daar word ik wel blij van.”  

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.