secundair logo knw 1

De nieuwe vispassage in de monding van de Oude IJssel bij Doesburg is vandaag geopend. De vistrap geldt als van één van de meest innovatieve vispassages van Nederland en is cruciaal voor de instandhouding van vissoorten.

Door het grote hoogteverschil oplopend tot vijf meter bij de stuw in Doesburg moest een technisch complexe vispassage worden ontwikkeld, die uniek is in Nederland. Het bouwteam kwam uit op een goot met schotten, waarin vissen bij de passages steeds 9 centimeter aan hoogte winnen.

Met de visstrap kunnen vissen van de Oude IJssel naar de Gelderse IJssel tot de paaigebieden in Duitsland zwemmen. Die vismigratie is cruciaal voor een duurzame instandhouding van vissoorten, aldus waterschap Rijn en IJssel.

Vissen die de stuw bij Doesburg niet konden passeren worden nu weer in de Oude IJssel verwacht, zoals palingen, meervallen en windes.

Plaatsen van de vispassage was nodig om aan de voorwaarden van de Kaderrichtlijn Water (KRW) te kunnen voldoen. Rijn en IJssel werkt samen met Rijkswaterstaat Oost-Nederland aan de verbetering van vismigratie, in combinatie met ecologisch herstel van rivier- en beekmondingen.

De locatie is opengesteld voor het publiek. In een kijkruimte is te zien hoe de vissen omhoog zwemmen. De vispassage heeft 4 miljoen euro gekost.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.