secundair logo knw 1

De presentatie van de campagne vond plaats bij drinkwaterproductielocatie Vechterweerd in Dalfsen I foto: Vitens

Nederlanders denken dagelijks veel minder kraanwater te gebruiken dan zij in werkelijkheid doen. Om hen te bewegen tot besparing heeft drinkwaterbedrijf Vitens de campagne ‘Zuinig op ons water’ gelanceerd. Het publieksoffensief wordt ondersteund door Waterbedrijf Groningen, WMD, de provincies Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht en de waterschappen en een aantal gemeenten in Noordoost-Nederland.

“Tijdens de zeer droge zomer kreeg ik vaak de vraag: redden jullie het nog? Daarna was de vraag vooral: is drinkwater niet te goedkoop? Daarmee geven mensen aan dat zij water wel erg gemakkelijk gebruiken. Met de lage waterprijs van nu 1,03 euro voor duizend liter gaan wij niet rommelen, maar het bewustzijn kunnen we wel actief stimuleren”, zegt directievoorzitter Jelle Hannema van Vitens.

Jelle Hannema VitensJelle Hannema

Vandaar dat Neerlands grootste waterbedrijf de publiekscampagne ‘Zuinig met ons water’ is gestart. Hannema: “We willen mensen bewust maken van zowel de hoeveelheid water die ze gebruiken als de kwaliteit van water. Want kraanwater is een hoogwaardig product dat meestal laagwaardig wordt gebruikt.”

‘Water voor nu en later’
Uit een onderzoek van Kantar Public in opdracht van Vitens blijkt dat Nederlanders denken dat zij elke dag 60 liter water verbruiken, terwijl dit in werkelijkheid het dubbele is. Zo kost een douchebeurt die gemiddeld 8,3 minuten duurt, al 70 liter water. Drie tips om water te besparen staan in de campagne centraal: korter douchen scheelt al veel, gebruik het hele jaar door water uit een regenton voor de tuin en gebruik op de wc de juiste knop op het juiste moment.

De publiekscampagne wordt in heel 2019 gehouden, vertelt Hannema. “Wij zetten de gebruikelijke communicatiekanalen in zoals advertenties en sociale media. Ook krijgen al onze bussen een campagnesticker. Verder dragen we onze boodschap uit bij elk contact met klanten. Vanwege de campagne hebben is onze oude pay-off ‘Laat water voor je werken’ vervangen door ‘Water voor nu en later’.”

 'Kraanwater is een hoogwaardig product dat meestal laagwaardig wordt gebruikt'

De media besteden vandaag uitgebreid aandacht aan de lancering van het publieksoffensief. “Dat was ook de bedoeling maar het is fijn dat er zoveel belangstelling is”, zegt Hannema. “Het onderwerp spreekt blijkbaar tot de verbeelding.”

Bredere strategie
De campagne concentreert zich vooral op Noordoost-Nederland. De oproep van Vitens wordt ondersteund door verschillende partijen in deze regio: de Drentse drinkwaterleverancier WMD, Waterbedrijf Groningen, de provincies Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht, de waterschappen en diverse gemeenten. Waarom wordt er geen landelijke campagne van alle drinkwaterbedrijven gehouden? Dat heeft volgens Hannema te maken met regionale verschillen. “De kernboodschap is bij ieder waterbedrijf hetzelfde, maar de urgentie en regionale dynamiek zorgen voor een extra accent in het Noordoosten. De impact van de droogte en de droogte zelf hebben zich hier het meest gemanifesteerd.”

In deze regio vinden partijen elkaar in het duurzaam gebruik van het watersysteem, merkt Hannema op. “De publiekscampagne is een van de elementen in een veel bredere gezamenlijke strategie. Wij richten ons hiermee op de vraagkant, maar we nemen ook maatregelen aan de aanbodkant. Samen met de provincies en waterschappen kijken we naar het toekomstbestendig beheren van het hele watersysteem. Hierbij redeneren we vanuit het watersysteem, dus niet vanuit bestuurlijke grenzen. Het gaat niet alleen om waterwinning maar ook om aspecten als water vasthouden, plekken voor de natuur en de toekomst van de landbouw. Er komt een gezamenlijke agenda.”

Sterke groei van vraag
De Vitens-topman wijst erop dat de vraag naar drinkwater de laatste vijf jaar is gegroeid als gevolg van economische en demografische ontwikkelingen en klimaatverandering. Het waterbedrijf leverde 377 miljoen kubieke meter drinkwater in 2018, een stijging met 31 miljoen kubieke meter ofwel 9 procent ten opzichte van 2014. Deze toename komt overeen met het landelijke beeld.

“De groei gaat erg hard en past op een aantal locaties niet meer binnen onze huidige vergunningsruimte”, licht Hannema toe. “Daarom zijn we met provincies in gesprek over extra ruimte. Dat gesprek loopt erg goed. Uiteraard gaan we zelf na hoe het leidingennet nog kan worden versterkt. Voor de langere termijn kijken we naar fundamenteel andere keuzes in het waterwinconcept. Nu wint Vitens water op enkele kwetsbare plekken. Dat is historisch zo gegroeid, maar er zijn ook minder kwetsbare locaties denkbaar.”

Vraag nog over de korte termijn: stel dat deze zomer even warm en droog wordt als de vorige en het waterverbruik opnieuw 30 tot 40 procent hoger ligt? Is dat voor Vitens ditmaal gemakkelijker op te vangen? “Wij hebben nu op een aantal plekken iets meer capaciteit”, antwoordt Hannema. “Maar ik denk dat we in een vergelijkbare situatie terechtkomen.”

 

MEER INFORMATIE
Vitens over lancering campagne
Besparingstips door Waterbedrijf Groningen
Jelle Hannema over lessen van de droogte
Artikel magazine H2O: Leren van de droogte

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.