secundair logo knw 1

De vrolijke winnaars (foto: Waterschap Aa en Maas)

De goede samenwerking met inwoners en bedrijven en de innovatieve houding. Dat waren voor de jury belangrijke redenen om waterschap Aa en Maas uit te roepen tot beste overheidsorganisatie van het jaar. De verkiezing is een initiatief van de Vereniging voor OverheidsManagement.

Aa en Maas ontving de prijs gisteravond tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Ridderzaal in Den Haag. De jury onder leiding van de Utrechtse burgemeester Jan van Zanen verkoos het waterschap boven de twee andere finalisten, de Rechtbank Rotterdam en de gemeente Heerhugowaard. Het was voor het eerst dat een organisatie uit de watersector won. Er werd ook een award voor overheidsmanager van het jaar 2018 uitgereikt. Die ging naar iemand van buiten de waterwereld: Emine Özyenic, directeur Informatievoorziening en inkoop van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Zelfbewuste organisatie
Het is een mooie prijs, vindt secretaris-directeur Piet Sennema van waterschap Aa en Maas. “Ik ben blij met de waardering van de jury. Eerlijk gezegd twijfelde ik zelf vooraf of we hiervoor moesten gaan. Anderen overtuigden me met het argument dat wij hiermee kunnen laten zien wat we doen.”

Volgens de jury is Aa en Maas een zelfbewuste overheidsorganisatie met veel bewezen resultaten in de praktijk. Het waterschap houdt voeling met de veranderende samenleving. Aa en Maas is geen handhavende overheid in de traditionele betekenis, maar een partner voor inwoners en bedrijven. Ook wordt volop gebruikgemaakt van de nieuwe digitale mogelijkheden.

Uitgebreide selectieprocedure
Er ging een uitgebreide selectieprocedure aan vooraf. Aa en Maas diende net als de bijna veertig andere genomineerde overheidsorganisaties een bidbook in. Vervolgens werd een shortlist van tien organisaties opgesteld en daaruit koos de jury op basis van onder meer pitches de finalisten. De juryleden hebben toen een werkbezoek gebracht die was georganiseerd in de rioolwaterzuivering van Den Bosch, vertelt Sennema. “Er waren negen ontmoetingen en bij zeven daarvan waren klanten en stakeholders aanwezig. De jury was onder de indruk van hoe we samenwerken met bedrijven en burgers.”

Sennema noemt een voorbeeld. “Wij wekken biogas op en leveren dat aan zowel de brouwerij van Heineken in Den Bosch als aan de afvalstoffendienst van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Heineken gebruikt het biogas voor het verwarmen van het water voor het brouw- en verpakkingsproces. Hierbij hebben beide partijen niet voor de financieel meest gunstige business case gekozen, maar voor de business case met de grootste maatschappelijke meerwaarde.”

Eigen datalab
Ook de innovatieve houding van het waterschap kan op waardering rekenen. “De jury betitelt ons als een vooruitstrevende overheid. De aanpak van de klimaatopgave wordt gewaardeerd, al kan het natuurlijk altijd beter. We werken hard aan de digitale transformatie van de organisatie en hebben een eigen datalab, waarbij we data scientists van buiten inschakelen.”

Zo’n verandering lukt alleen als de organisatie deze draagt en schraagt, merkt Sennema op. “Je kunt zeggen dat de medewerkers vrolijk, fris en fruitig zijn. Volgens het juryrapport was het personeel erg enthousiast en gedreven tijdens het werkbezoek.”

 

MEER INFORMATIE
Site Overheidsawards
Bericht waterschap Aa en Maas
Video Aa en Maas n.a.v. prijs

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.