secundair logo knw 1

Een stukje van de stadsdijk in Zwolle. Foto WDODelta

Waterschap Drents Overijsselse Delta wil voor de voorbereiding en de uitvoering van het project Stadsdijken Zwolle graag met een marktpartij samenwerken. De Europese aanbesteding is deze week van start gegaan.

De tijd is nu rijp voor ‘een andere aanpak dan gebruikelijk’, aldus WDODelta in een persbericht. Het waterschap streeft naar ‘een duurzame en innovatieve aanpak, ook in de samenwerking met een marktpartij’.

''We zoeken geen kant en klare technische oplossing, maar een partner die met ons in een proces tot de beste oplossing gaat komen’’, verklaart manager Peter Staats van het project in een toelichting. ''Er ligt nu een voorkeursalternatief, maar dat moet nog helemaal uitgewerkt worden. Dat willen we samen gaan doen.’’

De 7,5 kilometer lange, deels onzichtbare stadsdijken in Zwolle worden vanaf 2020 met 60 tot 80 centimeter verhoogd en soms ook verbreed. Ze moeten de stad beter beschermen tegen water uit het Zwolle-IJsselkanaal en het Zwarte Water. WDODelta verkoos deze oplossing in september vorig jaar boven een veel duurdere nieuwe kering in het Zwarte Water.

Puzzel

Versterking van de stadsdijken is evenwel ingrijpend, omdat zich hier op veel plekken woningen bevinden. De bewoners worden daarom nauw betrokken bij het project. Ook het aangezicht van Zwolle verandert, bijvoorbeeld als er damwanden geplaatst gaan worden. Verder liggen er veel kabels, wat de operatie bemoeilijkt. Het gehele traject is verdeeld in vijf deeltrajecten met elk een eigen aanpak.

Staats: ''Het is een puzzel en wij zoeken een club die de puzzel samen met ons gaat oplossen, zodat we geen brokken maken. We gaan bijvoorbeeld samen onderzoek naar de bodem doen. De verwachting is dat we op deze manier uiteindelijk ook goedkoper uit zijn omdat we de risico’s beter kunnen controleren.’’

Uitwerking

Een prijsindicatie geeft WDODelta daarom niet, een raming is er wel: 75 miljoen euro. Uiterlijk begin 2019 hoopt het waterschap een aannemersconsortium gevonden te hebben. Vervolgens wordt het plan samen met bedrijven, bewoners en overheden uitgewerkt en worden de procedures en vergunningen geregeld. Naar verwachting gaat de schop dan eind 2020 de grond in.

Tot 2050 wordt in het gebied van WDODelta meer dan honderd kilometer dijken en tientallen sluizen en gemalen aangepakt om de waterveiligheid te verbeteren. Dit gebeurt vanuit het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma, onderdeel van het Deltaprogramma.

Lees meer over het project Stadsdijken Zwolle

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.