secundair logo knw 1

Een stukje van de stadsdijk in Zwolle. Foto WDODelta

Waterschap Drents Overijsselse Delta wil voor de voorbereiding en de uitvoering van het project Stadsdijken Zwolle graag met een marktpartij samenwerken. De Europese aanbesteding is deze week van start gegaan.

De tijd is nu rijp voor ‘een andere aanpak dan gebruikelijk’, aldus WDODelta in een persbericht. Het waterschap streeft naar ‘een duurzame en innovatieve aanpak, ook in de samenwerking met een marktpartij’.

''We zoeken geen kant en klare technische oplossing, maar een partner die met ons in een proces tot de beste oplossing gaat komen’’, verklaart manager Peter Staats van het project in een toelichting. ''Er ligt nu een voorkeursalternatief, maar dat moet nog helemaal uitgewerkt worden. Dat willen we samen gaan doen.’’

De 7,5 kilometer lange, deels onzichtbare stadsdijken in Zwolle worden vanaf 2020 met 60 tot 80 centimeter verhoogd en soms ook verbreed. Ze moeten de stad beter beschermen tegen water uit het Zwolle-IJsselkanaal en het Zwarte Water. WDODelta verkoos deze oplossing in september vorig jaar boven een veel duurdere nieuwe kering in het Zwarte Water.

Puzzel

Versterking van de stadsdijken is evenwel ingrijpend, omdat zich hier op veel plekken woningen bevinden. De bewoners worden daarom nauw betrokken bij het project. Ook het aangezicht van Zwolle verandert, bijvoorbeeld als er damwanden geplaatst gaan worden. Verder liggen er veel kabels, wat de operatie bemoeilijkt. Het gehele traject is verdeeld in vijf deeltrajecten met elk een eigen aanpak.

Staats: ''Het is een puzzel en wij zoeken een club die de puzzel samen met ons gaat oplossen, zodat we geen brokken maken. We gaan bijvoorbeeld samen onderzoek naar de bodem doen. De verwachting is dat we op deze manier uiteindelijk ook goedkoper uit zijn omdat we de risico’s beter kunnen controleren.’’

Uitwerking

Een prijsindicatie geeft WDODelta daarom niet, een raming is er wel: 75 miljoen euro. Uiterlijk begin 2019 hoopt het waterschap een aannemersconsortium gevonden te hebben. Vervolgens wordt het plan samen met bedrijven, bewoners en overheden uitgewerkt en worden de procedures en vergunningen geregeld. Naar verwachting gaat de schop dan eind 2020 de grond in.

Tot 2050 wordt in het gebied van WDODelta meer dan honderd kilometer dijken en tientallen sluizen en gemalen aangepakt om de waterveiligheid te verbeteren. Dit gebeurt vanuit het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma, onderdeel van het Deltaprogramma.

Lees meer over het project Stadsdijken Zwolle

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.