secundair logo knw 1

Medewerkers van Noorderzijlvest ruimen piepschuim op de Waddenzeedijk. Foto Noorderzijlvest

De overboord geslagen containers in de Waddenzee houden de noordelijke waterschappen flink bezig. Medewerkers ruimen piepschuim en inspecteren de dijken op schade door aangespoelde koelkasten.

Dinsdagnacht verloor een containerschip boven het Duitse eiland Borkum 270 containers. De meeste inhoud spoelde tot nog toe aan op de Waddeneilanden. Vrijwilligers zijn hier al twee dagen druk met het ruimen van de troep. Waarschijnlijk vanavond vertrekken circa honderd militairen uit Havelte naar de eilanden om te helpen.

De gevaarlijkste vondst werd vanmorgen op het strand van Schiermonnnikoog aangetroffen: een zak van 25 kilo met de gevaarlijke stof organische peroxide. Die is door de brandweer in veiligheid gebracht.

Piepschuim
Ook de Friese en Groningse kust zijn getroffen. ''Er ligt veel piepschuim op onze dijken’’, vertelt woordvoerder Wilma Nabring van Wetterskip Fryslân. Bij Wierum is bovendien een aantal koelkasten aan wal komen drijven. ''Piepschuim veroorzaakt weinig schade aan de keringen, maar een koelkast is een ander verhaal. Onze medewerkers houden de situatie daarom goed in de gaten.’’

In overleg met de rederij van het schip MSC Zoe uit Panama is bergingsbedrijf BDS ingeschakeld om het afval te ruimen. ''Waar nodig assisteren wij’’, aldus Nabring. De Veiligheidsregio is in Friesland eerstverantwoordelijk.

Aan de Groninger waddenkust zijn circa vijftien medewerkers van Noorderzijlvest zelf begonnen met het opruimen van vooral piepschuimresten. Het gaat hier om een betrekkelijk klein stuk van circa 4 kilometer vanaf de Lauwerspolder richting Emmapolder, waarbij 2 kilometer ernstig vervuild is, vertelt woordvoerder Gaby Krikke van het waterschap.

Sonar
Koelkasten of ander zwaar materiaal zijn in Groningen nog niet aangespoeld. ''Maar we houden de dijken de komende dagen goed in de gaten’’, verzekert Krikke. ‘’Er zijn pas 35 containers gelokaliseerd, dus er kan nog veel meer komen. Dat hangt ook af van de windrichting en de stroming.’’

Rederij MSC heeft inmiddels gespecialiseerde schepen ingehuurd die met sonar zoeken naar de containers. De Kustwacht deed dat al met een vliegtuig. De MSC Zoe is rond middernacht veilig aangekomen in Bremerhaven.

 

MEER INFORMATIE
Bericht Wetterskip Fryslân
Bericht Noorderzijlvest

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.