secundair logo knw 1

Medewerkers van Noorderzijlvest ruimen piepschuim op de Waddenzeedijk. Foto Noorderzijlvest

De overboord geslagen containers in de Waddenzee houden de noordelijke waterschappen flink bezig. Medewerkers ruimen piepschuim en inspecteren de dijken op schade door aangespoelde koelkasten.

Dinsdagnacht verloor een containerschip boven het Duitse eiland Borkum 270 containers. De meeste inhoud spoelde tot nog toe aan op de Waddeneilanden. Vrijwilligers zijn hier al twee dagen druk met het ruimen van de troep. Waarschijnlijk vanavond vertrekken circa honderd militairen uit Havelte naar de eilanden om te helpen.

De gevaarlijkste vondst werd vanmorgen op het strand van Schiermonnnikoog aangetroffen: een zak van 25 kilo met de gevaarlijke stof organische peroxide. Die is door de brandweer in veiligheid gebracht.

Piepschuim
Ook de Friese en Groningse kust zijn getroffen. ''Er ligt veel piepschuim op onze dijken’’, vertelt woordvoerder Wilma Nabring van Wetterskip Fryslân. Bij Wierum is bovendien een aantal koelkasten aan wal komen drijven. ''Piepschuim veroorzaakt weinig schade aan de keringen, maar een koelkast is een ander verhaal. Onze medewerkers houden de situatie daarom goed in de gaten.’’

In overleg met de rederij van het schip MSC Zoe uit Panama is bergingsbedrijf BDS ingeschakeld om het afval te ruimen. ''Waar nodig assisteren wij’’, aldus Nabring. De Veiligheidsregio is in Friesland eerstverantwoordelijk.

Aan de Groninger waddenkust zijn circa vijftien medewerkers van Noorderzijlvest zelf begonnen met het opruimen van vooral piepschuimresten. Het gaat hier om een betrekkelijk klein stuk van circa 4 kilometer vanaf de Lauwerspolder richting Emmapolder, waarbij 2 kilometer ernstig vervuild is, vertelt woordvoerder Gaby Krikke van het waterschap.

Sonar
Koelkasten of ander zwaar materiaal zijn in Groningen nog niet aangespoeld. ''Maar we houden de dijken de komende dagen goed in de gaten’’, verzekert Krikke. ‘’Er zijn pas 35 containers gelokaliseerd, dus er kan nog veel meer komen. Dat hangt ook af van de windrichting en de stroming.’’

Rederij MSC heeft inmiddels gespecialiseerde schepen ingehuurd die met sonar zoeken naar de containers. De Kustwacht deed dat al met een vliegtuig. De MSC Zoe is rond middernacht veilig aangekomen in Bremerhaven.

 

MEER INFORMATIE
Bericht Wetterskip Fryslân
Bericht Noorderzijlvest

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.