secundair logo knw 1

De ondiepe oeverplekken zijn aantrekkelijk voor onder meer snoeken en zeelten I foto: Waterschap Hollandse Delta

Waterschap Hollandse Delta heeft zeven vispaaiplaatsen rondom het Brielse Meer aangelegd. Deze maatregel zorgt voor een grotere variatie in de visstand. Onder andere snoeken en zeelten zullen de ondiepe oeverplekken gebruiken om zich voort te planten.

De vispaaiplaatsen zijn volgens Waterschap Hollandse Delta (WSHD) nodig, omdat de diversiteit van de vissoorten in het Brielse Meer te klein is. De plekken die aan de oever zijn aangelegd, geven vissen extra bescherming. Zij kunnen hier schuilen en paaien. Omdat de plekken ondiep zijn en de watertemperatuur wat hoger is dan in de rest van het meer, kunnen visseneitjes goed uitkomen.

Vooral plantminnende vissen zoals rietvoorn, ruisvoorn, zeelt en snoek zullen afkomen op de zeven vispaaiplaatsen. Deze soorten zijn nu al aanwezig in het meer, maar niet voldoende. WSHD vindt het met name gewenst dat het aantal snoeken en zeelten groter wordt. Het waterschap verwacht dat vanwege het paaiseizoen de zeelt nu al de verstopplekken gaan gebruiken. Ook waterplanten en -diertjes hebben voordeel van de plekken. Zo groeien planten hier gemakkelijker. 

Flauwe ondiepe oevers
De werkzaamheden vonden plaats tussen oktober en maart. Verdeeld over het Brielse Meer zelf zijn vijf vispaaiplaatsen aangelegd. Het gaat om flauwe ondiepe oevers van ongeveer een meter diep, twintig meter lang en tien meter breed. Verder zijn er twee vispaaiplaatsen gerealiseerd langs het Voedingskanaal die het meer met de Oude Maas verbindt: een bij Spijkenisse en een ter hoogte van Zwartewaal. Hier zijn de flauwe oevers wat smaller, omdat er minder ruimte is. De bestaande grindoevers zijn hergebruikt en verder liggen er schanskorven om de golfslag van de scheepvaart te breken.

Waterschap Hollandse Delta bekijkt of het ook mogelijk is om natuurvriendelijke oevers aan te leggen. Dat is langs het Brielse Meer wel lastig. Hiervoor komen slechts een beperkt aantal locaties in aanmerking.

Verbeteren van waterkwaliteit
Johan van Driel 180 vk Johan van DrielDe vispaaiplaatsen zijn ingericht volgens de regels van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Heemraad Johan van Driel die watersystemen in zijn portefeuille heeft, is blij met de uitvoering van deze maatregel. “Het past bij onze ambitie om grote stappen te maken bij het verder verbeteren van de waterkwaliteit. Een goede waterkwaliteit is tenslotte essentieel voor inwoners, natuur en landbouw. Niet alleen in zogeheten KRW-wateren, maar in alle sloten en singels.”

De aanleg van de vispaaiplaatsen rond het Brielse Meer is een KRW-maatregel uit het Tweede Stroomgebiedbeheerplan dat geldt tot en met 2021. WSHD is inmiddels bezig met het opstellen van nieuwe waterkwaliteitsmaatregelen in het kader van het derde Stroomgebiedbeheerplan voor de periode tot en met 2027. Daarover zijn gesprekken gehouden met gebiedspartners als gemeenten, agrariërs, natuurorganisaties en visbeheerorganisaties en met de provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat. Het waterschap verwerkt de informatie nu in een concept-document dat vervolgens nog een keer besproken zal worden.

MEER INFORMATIE
WSHD over de vispaaiplaatsen 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.