secundair logo knw 1

Bas Reedijk, afdelingshoofd Water bij BAM Infraconsult, heeft de Prins Friso Ingenieursprijs gewonnen. De jury beschrijft Reedijk als een bevlogen ingenieur. Hij was intensief betrokken bij de ontwikkeling van het XblocPlus, ook wel Levvel-bloc genoemd, waarmee de Afsluitdijk wordt versterkt.

Bas Reedijk 180 vk Bas ReedijkDe onderscheiding is een prijs van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) en werd vanavond uitgereikt in het bijzijn van Prinses Beatrix en Prinses Mabel. Reedijk won ook de publieksprijs.

De ingenieur van BAM toonde zich verrast met de prijzen: “Het is een hele eer om hier te mogen staan en al helemaal om deze prijs in ontvangst te nemen. Ik heb het werk natuurlijk niet alleen gedaan, je doet zoiets met een team. Het is ook een eer dat we de Afsluitdijk, het ontwerp van Lely, met onze blokken hebben mogen versterken”, zo wordt hij geciteerd op de website van De Ingenieur.

Flexibele kribben
Naast zijn bijdrage aan de ontwikkeling van het betonnen golfbrekingselement XblocPlus, tekende Reedijk ook voor de flexibele kribben, stenen dwarsliggers die in rivieren worden gelegd en relatief makkelijk zijn te verplaatsen. Dankzij de dammen houdt een rivier een diepe vaargeul en vormen zich geen ongewenste zandbanken.

Reedijk (57) studeerde civiele technologie aan de TU Delft. Hij is hoofd van de afdeling Water van BAM Infraconsult, waar hij al sinds 1990 werkt. Hij gaf leiding aan een groot aantal deltatechnologische projecten in binnen- en buitenland en heeft vele wetenschappelijke artikelen op zijn naam staan. Reedijk werkt regelmatig samen met onderzoeks- en onderwijsinstellingen.

Runner up
Reedijk was met Jelte Kymmell en Erik Duisterwinkel genomineerd voor de prijs. Kymmell, managing director & oprichter van Mocean Offshore, werd gekozen tot runner up. Zijn bedrijf ontwikkelde onder meer Mocean Forecast (MO4), een model dat bij offshore-operaties een risico-inschatting veel nauwkeuriger maakt.

Duisterwinkel, werkzaam als innovator, data scientist en sensorexpert bij Antea Group, werkte tijdens zijn promotie aan de TU Eindhoven aan sensorballen die op een non-invasieve manier waterleidingen van binnenuit kunnen inspecteren voor eventueel onderhoud.

 

MEER INFORMATIE
H2O: Eerste Levvel-blocs voor Afsluitdijk verlaten fabriek in Harlingen

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.