secundair logo knw 1

Dirk-Siert Schoonman wordt de nieuwe dijkgraaf van Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta). Het algemeen bestuur heeft vanavond Schoonman unaniem voorgedragen.

Dirk Siert Schoonman vk 180 Dirk-Siert SchoonmanSchoonman volgt de vorig jaar overleden Herman Dijk op. Schoonman is heemraad bij Waterschap Vallei en Veluwe en heeft zitting in het dagelijks bestuur van de Unie van Waterschappen met energie, waterkwantiteit en watersysteem in zijn portefeuille.

Schoonman was een van de 37 kandidaten die op de vacature hebben gereageerd, 11 vrouwen en 26 mannen.

Het waterschap was op zoek naar een verbinder. “Tijdens de gesprekken hebben we goed onderzocht of de kandidaat een eigentijds bestuurder is, ondernemend is ingesteld en ‘out-of-the-box’ durft te denken”, licht Karst Spijkervet, voorzitter van de vertrouwenscommissie, toe. Uiteindelijk kwam de commissie uit bij Schoonman.

De nieuwe dijkgraaf was lange tijd melkveehouder en actief als bestuurder in landbouworganisaties, zoals LTO Noord. Sinds 2015 is hij bestuurlijk actief in de waterwereld. De nieuwe dijkgraaf wordt door de Kroon benoemd voor een periode van zes jaar.

Het is de bedoeling dat Schoonman begin juli aan de slag gaat in zijn nieuwe functie. Tot die tijd neemt Piet Zoon de functie nog waar. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.