secundair logo knw 1

Janette Bessembinder gaat aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) het lectoraat Klimaatgeletterheid opzetten. Het lectoraat is een initiatief van het meteorologisch instituut KNMI en de Amsterdamse hogeschool.

Bessembinder 180 vk Janette BessembinderBessembinder is sinds 2005 werkzaam bij het KNMI en heeft zich als beleidsadviseur beziggehouden met communicatie met professionals. “Ik weet hoe belangrijk en ook hoe uitdagend, het is om goed met elkaar te communiceren”, zegt Bessembinder op de site van het KNMI.

Het doel van het lectoraat is interdisciplinair onderzoek en onderwijs rond het thema klimaatgeletterdheid, aldus de verklaring van het KNMI. Het lectoraat wil data over klimaat toegankelijk, overzichtelijk en op maat maken voor professionals.

“Verdere klimaatverandering tegengaan en ons hieraan aanpassen is en blijft een uitdaging. Maar met de kennis en expertise die we nu bijeen brengen, kunnen we samen met professionals de klimaattransitie versnellen”, aldus Bessembinder. 

Daarnaast zijn beleidsmakers en het brede publiek als doelgroep gedefinieerd. Bessembinder: “Het is belangrijk het verhaal dicht bij de mensen te brengen en ze een handelingsperspectief te bieden. Maar de vraag is hoe je dat als professional het beste kunt doen.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.