secundair logo knw 1

Marleen van Rijswick, hoogleraar Europees en nationaal waterrecht aan de Universiteit Utrecht, is onderscheiden met de Honorary Fellowship van KWR Water Research Institute. Ze krijgt de onderscheiding voor haar inzet voor fundamenteel recht op water.

Marleen van Rijswick 180 vk Marleen van RijswickVan Rijswick kreeg de kristallen plaquette horend bij de fellowship, uitgereikt tijdens een bijeenkomst bij KWR in Nieuwegein. Het onderzoeksinstituut prees de toegankelijke wijze waarop zij zich uitspreekt over het fundamentele recht op water. “Daarnaast laat Van Rijswick zien wat het verbindend vermogen is van wet- en regelgeving, wat hard nodig is om de stap naar een gezond en duurzaam water- en bodemsysteem te maken.”

Van Rijswick, die al ruim 10 jaar samenwerkt met KWR, staat aan het hoofd van het Utrecht Centre for Water, Oceans and Sustainability Law, verbonden aan de Universiteit Utrecht. Dit centrum richt zijn onderzoek op water en duurzaamheidsvraagstukken in binnen- en buitenland.

In reactie op haar onderscheiding zegt de laureate onder meer: “Wanneer je het hebt over de rol van het recht bij het beschermen van water, zie je dat mensen daar soms nerveus van worden. Dat komt omdat het recht in de discussie rond waterbescherming vaak gaat over belemmeringen. Gaat Nederland bijvoorbeeld op slot vanwege de Kaderrichtlijn Water? Of komen er rechtszaken? Dat is niet waarover het zou moeten gaan. We moeten praten over waarom het belangrijk is dat we onze bronnen beschermen. Daar hebben overheden en drinkwaterbedrijven verantwoordelijkheden in. Vervolgens zijn er juridische instrumenten, bedoeld om in te zetten ten behoeve van het algemeen belang.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
Frisse wind van de PVV is nuttig. Wijze van Aanbestedingen dient aangepast te worden.
Maak verspillende Nederlanders eerst bewust van hun drinkwater gebruik: gewoon korter douchen ( ik red een normale beurt binnen een minuut) gebruik eerste koude water uit douche voor wc doorspoelen, gebruik altijd de kleine doorspoelknop van je wc. Spoel je vuile vaat nooit voor. Neem hooguit 1x een douchebeurt. Vang regenwater zoveel mogelijk op in regentonnen voor zomers tuin bewateren.💦💦💦
Wat ik mis is de preventieve kant. Een paar maatregelen. Laag hangend fruit als verkoop van niet-zuinige toiletten verbieden. Alleen nog max. 3 liter/6 liter spoeling. Ook stimuleren dan wel verplichten van opvang hemelwater voor toiletspoeling bij nieuwbouw, zowel huishoudens als industrie. Bij deze maatregelen verbeter je ook efficiëntie rioolwaterzuivering en kunnen meer aansluitingen plaatsvinden zonder uitbreiding. Hemelwater opvang stimuleren voor koeling.
Marjolijn Haasnoot is Hoogleraar klimaatadaptatie, daarmee ook zeker onderzoeker, maar meer dan dat.