secundair logo knw 1

Karin Sluis, senior adviseur en voormalig directeur van Witteveen+Bos, is uitgeroepen tot TU Delft Alumnus van het Jaar 2021. Rector magnificus Tim van der Hagen heeft de bijbehorende onderscheiding aan Sluis overhandigd

Karin Sluis 180 vk Karin SluisVolgens Van der Hagen levert Sluis een enorme bijdrage aan het werkveld van de civiele techniek. "Vanuit haar visie op infrastructuur en de leefomgeving heeft ze grote invloed op de ontwikkeling van ons land en daar draagt ze hier middels belangrijke functies in het publiek domein rechtstreeks aan bij. Het meisje dat ooit geïnspireerd werd door een poster van de Golden Gate Bridge is inmiddels een rolmodel van formaat. Ze inspireert velen in haar werkveld en stimuleert hopelijk ook vele jongeren om een ingenieursstudie op te pakken. Wij zijn enorm trots op onze nieuwe Alumnus van het Jaar.”

De TU Delft reikt sinds 2011 samen met het Universiteitsfonds Delft de prijs ‘Alumnus van het Jaar’ uit aan alumni die hun sporen hebben verdiend in de wereld van innovatie en onderzoek. De winnaars krijgen een plaquette op de Alumni Walk of Fame op de campus van de TU Delft. 

Sluis studeerde civiele techniek en specialiseerde zich in de waterbouwkunde. Na haar afstuderen in 1989 trad ze in dienst bij Witteveen+Bos als specialist stedelijke waterhuishouding. In de loop der jaren vervulde zij verschillende leidinggevende functies op het gebied van water, infrastructuur, milieu en bouw. 

In 2013 werd ze algemeen directeur. In die rol maakte zij zich onder meer hard voor verdere internationalisering, teneinde de waterexpertise van het Witteveen+Bos wereldwijd in te kunnen zetten en zette ze duurzaamheid op de agenda, gekoppeld aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Ze trad in oktober 2020 terug als directeur en richt zich sindsdien als senior adviseur onder meer op het ontwikkelen van nieuwe business rond duurzame beleggingen.

Sluis is daarnaast lid van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli), bestuurslid van het domein Toegepaste en Technische Wetenschappen van NWO en lid van de Raad van Toezicht Saxion Hogescholen. In 2015 werd ze tijdens de InfraTech beurs voor infrastructuur door vakgenoten uitgeroepen tot meest krachtige persoon in de infrasector. In 2018 kreeg ze de titel European CEO of the Year 2018, onder meer vanwege haar inzet voor de duurzame ontwikkelingsdoelen in alle projecten en activiteiten van Witteveen+Bos.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.