secundair logo knw 1

Samen met gemeenten en provincies roept de Unie van Waterschappen de Tweede Kamer op veertien praktische maatregelen te nemen om de energietransitie te versnellen.

"De energietransitie wacht op niemand," claimen de overheden in het pamflet. Daarom vragen ze nu - in aanloop naar de begrotingsbehandelingen, aanvullend op het regeerakkoord en vooruitlopend op het te sluiten Bestuursakkoord, Nationale Klimaatakkoord of Klimaatwet, om actie van de Tweede Kamer. De veertien acties waar de drie overheden nu om vragen, sluiten aan bij de gezamenlijke investeringsagenda 'Naar een duurzaam Nederland', die ze eerder dit jaar publiceerden.

Tot de gewenste maatregelen behoort het verruimen van de SDE+-subsidieregeling. "Op dit moment valt een aantal zeer interessante technieken niet onder deze regeling," legt Renier Romijn van de Unie van Waterschappen uit. "Met name de ontwikkeling van thermische energie uit oppervlaktewater kan een boost krijgen als ook hier subsidie op te verkrijgen is. Overigens moet er dan ook wel sneller duidelijkheid komen over de ontwikkeling van warmtenetten om het echt grootschalig te kunnen benutten."

De Unie vraagt in het pamflet ook de mogelijkheid om meer waterschappen meer energie te laten opwekken dan ze zelf gebruiken. "Waterschappen kunnen in potentie meer energie opwekken dan ze zelf nodig hebben. Ze zijn echter terughoudend om deze potentie te benutten, want de regelgeving laat nog onduidelijkheid bestaan over wat wel. Dat is zonde."

Een andere belangrijke wens van de Unie van Waterschappen draait om Europese aanbestedingsregels. Bij het uitvoeren van de projecten rond de energietransitie lopen de waterschappen namelijk tegen de grenzen van de aanbestedingsregelgeving aan. Dit maakt de projecten volgens Romijn complex en juridisch gezien zeer uitdagend. "Het naleven van deze regelgeving wordt daarom steeds vaker als belemmerend en vertragend ervaren. Het vraagt ook veel inzet van mensen en middelen om deze projecten tot een goed einde te brengen. Goede ondersteuning en begeleiding vanuit de Rijkoverheid is daarbij gewenst."

De overige wensen van provincies, gemeenten en waterschappen leest u in het pamflet: Versnellen naar een duurzaam Nederland.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Duidelijk verhaal Marjolijn
Ik heb het gehele artikel slechts diagonaal gelezen maar wat ik al vast mis is dat het nog steeds geen beleid is om de bedrijven te (gaan) verbieden om ons nog een klein beetje goede gronddrinkwater te ge- of beter misbruiken voor proceskoeling. Hoogstens nog toe te staan in een gesloten circuit waardoor slechts incidenteel moet worden aangevuld en mits de warmte wordt hergebruikt, b.v. voor eigen of wijkverwarming. Zo kun je twee vliegen in een klap slaan (sorry voor de PvdD). En ja, dan moet er ook weer gecontroleerd en gehandhaafd gaan worden. Daar zal de politiek dan weer niet zo blij van worden. 
Vorig jaar 50m3 verbruikt dus mijn best gedaan en terug naar 30m3. Rekening 157.50 waarvan 31 voor water en de rest belasting en rechten. Denkt u nu echt dat ik dit jaar op een kuub meer of minder kijk. Ik geef t gras weer lekker water van de zomer.
Helemaal eens met deze opinie van Herman van Dam. Ik zou de totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit bij grootschalige infiltratie nog willen toevoegen als tegenargument. Vanwege de enorme reponstijd vergroot je het risico op grootschalige grondwateroverlast gigantisch als je in het grootste deelsysteem van de Veluwe gaat infiltreren. De enorme schade die afgelopen jaar is opgetreden (en nog steeds oploopt) rond de Veluwe door excessieve natuurlijke infiltratie (alle neerslagrecords verbroken) mag daarvoor in mijn beeld als empirische waarschuwing worden opgevat.
Goed verhaal Herman, vanuit de hydrologie en het belang van de vegetatie