secundair logo knw 1

Het Rijk gaat financieel bijdragen aan de investeringen van waterschappen in klimaatbestendig waterbeheer. Daarover zijn afspraken gemaakt in het Interbestuurlijk Programma.

Dit programma is vanmiddag getekend door premier Mark Rutte, minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de voorzitters van de koepelorganisaties van de decentrale overheden, onder wie Hans Oosters van de Unie van Waterschappen. “We hebben afspraken gemaakt over grote opgaven”, verklaarde Rutte na afloop. “Waaronder de gevolgen van klimaatverandering.”

Het Rijk, de gemeenten, de provincies en de waterschappen presenteren in het Interbestuurlijk Programma (IBP) een gezamenlijke aanpak voor maatschappelijke vraagstukken die deze bestuurslagen overstijgen. Het gaat onder meer om een vitaal platteland, voorkomen van problematische schulden en toekomstbestendig wonen. Voor de negen opgaven die in het IBP worden genoemd, is 1,4 miljard euro beschikbaar. Ook komen via een nieuwe systematiek meer middelen beschikbaar voor het gemeente- en provinciefonds.

Voor de waterschappen is vooral de opgave ‘samen aan de slag voor het klimaat’ van belang. Het Rijk gaat een financiële bijdrage leveren aan de maatregelen van waterschappen voor klimaatbestendig waterbeheer. De waterschappen investeren hierin zelf 2 miljard euro in deze kabinetsperiode.

De lagere overheden dringen al langer bij het kabinet aan op extra inspanningen voor een energieneutraal en klimaatbestendig Nederland. In maart 2017 kwamen ze daarom met een gezamenlijke investeringsagenda voor duurzaamheid. Oosters is tevreden dat dit geluid is gehoord. “Het is goed dat ook het Rijk nu gaat bijdragen aan het sneller klimaatbestendig maken van Nederland. Dat kan schade en overlast voorkomen.” Volgens hem is er geen tijd te verliezen. “Wat ons betreft gaat dit jaar nog de schop in de grond.”

Het Rijk en de decentrale overheden hebben drie doelen geformuleerd bij ‘samen aan de slag voor het klimaat’. Wat betreft klimaatmitigatie wordt een CO2-reductie van 49 procent in 2030 nagestreefd. Bij klimaatadaptatie willen de partijen dat Nederland in 2050 klimaatbestendig en waterrobuust is ingericht. Daarvoor moet in 2020 in alle sectoren klimaatbestendig worden gehandeld. Voor klimaatadaptatie worden vanaf 2018 middelen van het Rijk en de andere overheden ingezet. Het derde doel is dat de vijf transitieagenda’s circulaire economie worden uitgevoerd om te komen tot een circulair Nederland in 2050. Er zijn transitieagenda's voor biomassa & voedsel, bouw, consumptiegoederen, kunststoffen en maakindustrie. Ze zijn in januari gepresenteerd. 

Het startdocument van het IBP geeft alleen op hoofdlijnen weer welke richting het Rijk en de decentrale overheden inslaan. De komende maanden worden knelpunten en oplossingen in beeld gebracht. Dat moet in de tweede helft van 2018 leiden tot concrete afspraken. Vorm, aanpak en snelheid kunnen per opgave verschillen.

Meer informatie

Bericht van kabinet over IBP

Bericht van Unie van Waterschappen

Startdocument van programma

Duurzame investeringsagenda decentrale overheden

Transitieagenda's circulaire economie 

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.