secundair logo knw 1

Het Waterschapsbedrijf Limburg opent maandag 19 december de eerste modulaire, bovengrondse rioolwaterzuiveringsinstallatie van Nederland.

De bouw van de installatie begon afgelopen voorjaar op twee locaties. In Simpelveld is een bovengrondse rioolwaterzuiveringsinstallatie gebouwd die de bestaande installatie inmiddels vervangt. In Roermond is de bestaande rioolwaterzuivering voorzien van een nieuwe aanvoerinstallatie volgens het nieuwe, bovengrondse systeem.

Het modulaire bouwsysteem, met de naam Verdygo, biedt veel voordelen, vertelt Nicole Bregman, communicatiemedewerker van het Waterschapsbedrijf. “Met een bovengronds systeem bespaar je op zowel de bouwkosten als op de jaarlijkse onderhouds- en bedieningskosten minstens 20 procent. Bovendien kunnen we nu veel makkelijker inspelen op demografische veranderingen en innovaties. Een installatie met ondergrondse bassins bouw je in principe voor dertig tot vijftig jaar. Deze modulaire installatie kunnen we als het nodig is, over vijf jaar verplaatsen. Ook innovaties kun je veel makkelijker uitproberen. In januari gaan we bijvoorbeeld tests doen met het verwijderen van medicijnresten uit afvalwater. Zo’n test is bovengronds veel eenvoudiger te realiseren dan ondergronds. Bovendien: doordat veel onderdelen demontabel zijn, wordt het onderhoud arbotechnisch ook vriendelijker.”

Het Waterschapsbedrijf Limburg is “trots op het laagste zuiveringstarief van Nederland”, zegt Bregman, en hoopt dat met het Verdygo-systeem zo te houden. “Bij de renovatie van onze rioolwaterzuiveringsinstallaties wordt Verdygo het uitgangspunt. We kunnen natuurlijk niet meteen al onze installaties vervangen, maar waar dat wel gebeurt, doen we dat zoveel mogelijk modulair en bovengronds. In Roermond was de aanvoerinstallatie aan vervanging toe, in Simpelveld de zuivering zelf. Als je die twee nieuwe delen samenvoegt, heb je precies een beeld van hoe een complete Verdygo-installatie eruit ziet.”

Het Waterschapsbedrijf heeft al een intentieverklaring getekend om in samenwerking met bouwbedrijf Strukton het systeem in het Midden-Oosten aan de man te brengen. Bregman: “Het voordeel van die regio is dat er op veel plekken nog geen zuiveringsinstallatie is. Die green fields lenen zich bij uitstek voor het Verdygo-systeem.”

Klik hier voor meer informatie over het modulaire systeem

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”