secundair logo knw 1

De nieuwe Richtlijn voor stedelijk afvalwater werpt zijn schaduw vooruit. In Brussel wordt onderhandeld over het voorstel van de Europese Commissie om de richtlijn, die stamt uit 1991, aan te scherpen. Het gaat ergens over. De Commissie wil dat waterbeheerders een vierde zuiveringsstap gaan toevoegen om microverontreinigingen zoals microplastics en resten van medicijnen en cosmetica uit het afvalwater te halen. Daarnaast worden de zuiveringseisen voor nutriënten (stikstof en fosfor) strenger en moeten de installaties in 2040 energieneutraal zijn.

door Bert Westenbrink

H2O juni cover 230
Volgens de aangescherpte richtlijn moeten grote zuiveringen in de categorie 100.000 i.e. of meer voor 2035 zijn aangepast aan de nieuwe zuiveringseisen (in 2030 wordt geëvalueerd hoe de vlag erbij hangt).

Nederland telt naar schatting tachtig van deze grote zuiveringen, zei Cora Uijterlinde, research manager van kenniscentrum STOWA, deze maand op het Nationale Watersymposium. Voor deze en andere zuiveringen ligt, zo schetste ze, na een intensieve voorbereiding een innovatieprogramma klaar waarmee rwzi’s met een keur aan nieuwe technieken (oa filtratie, oxidatie, poederkool, granulair actief kool, natuurlijke systemen) worden uitgerust om het afvalwater extra te zuiveren.

Deze update van de zuiveringsinfrastructuur wordt een krachttoer, ook al is er al het nodige gedaan aan extra zuivering met het oog op de Kaderrichtlijn Water en eigen duurzame ambities van waterschappen. Door de aangescherpte richtlijn komt er ‘een enorm pakket aan investeringen’ af op de Nederlandse waterschappen, zo leest u in deze H2O. En dat gaat dus ergens over: vier tot vijf miljard euro, rekende adviesbureau Witteveen+Bos uit.

De producentenverantwoordelijkheid (UPV) is nieuw voor afvalwater, en dat is meteen een verklaring voor gesteggel over de conceptrichtlijn

Dat is een serieuze lastenverzwaring voor de belastingbetaler, maar als het aan de Commissie ligt gaan de farmaceutische en cosmetische industrie op basis van het principe ‘de vervuiler betaalt’ flink meebetalen aan de kosten die waterbeheerders moeten maken. Deze zogeheten producentenverantwoordelijkheid (UPV) is nieuw voor afvalwater, en dat is meteen een verklaring voor gesteggel over de conceptrichtlijn: de industrie hangt aan de rem.

In deze H2O leest u hun reacties. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) vindt de UPV ‘geen goed idee’ en bepleit een aanpak van ‘samenwerking en samenspraak’. De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) heeft geen bezwaar tegen toepassing van de UPV, maar wel op een ‘evenredige en eerlijke manier, wat in het voorstel nu niet het geval is.’

Het is duidelijk: over de inzet om de kosten voor de aanvullende zuivering bij de vervuiler neer te leggen zal nog uitgebreid gesoebat worden. En hoe langer dat duurt, hoe onrealistischer het wordt om de gestelde doelen te halen.

 

Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
Frisse wind van de PVV is nuttig. Wijze van Aanbestedingen dient aangepast te worden.
Maak verspillende Nederlanders eerst bewust van hun drinkwater gebruik: gewoon korter douchen ( ik red een normale beurt binnen een minuut) gebruik eerste koude water uit douche voor wc doorspoelen, gebruik altijd de kleine doorspoelknop van je wc. Spoel je vuile vaat nooit voor. Neem hooguit 1x een douchebeurt. Vang regenwater zoveel mogelijk op in regentonnen voor zomers tuin bewateren.💦💦💦