secundair logo knw 1

Het winnen van de Aquatech Innovation Award is een welkome steun in de rug voor de ontwikkelaars van de autonome inspectierobot voor drinkwaterleidingen. “Dit geeft ons een enorme boost”, zegt Kevin Kanters van Submerge, de onderneming die de robot ontwikkelt. “We worden overspoeld door vragen van bedrijven.” Die interesse is welkom, want voor de verdere ontwikkeling en marktintroductie van de inspectierobot zoeken de ontwikkelaars een internationale onderneming die wil investeren in het project.

Kevin Kanters 180 vk Kevin KantersDe autonome inspectierobot (AIR) geldt als een baanbrekende techniek. “Dit is een gamechanger in assetmanagement”, zegt Kanters tijdens zijn presentatie in het InnovationLab op de AquaTech vakbeurs in de RAI, daags nadat de prijs is uitgereikt. De data die de robot verzamelt over de staat van de leidingen helpt de assetmanager bij zijn vervangingsbeslissingen. Daarnaast brengt de robot het leidingnet nauwkeuriger in kaart en spoort lekken op. De AIR stelt de drinkwatersector zo in staat om het onderhoud te veranderen van ’risk-based’ in ‘condition-based’, aldus de ontwikkelaars.

Inspectiekosten
Maar wat de AIR met name onderscheidt van andere inspectierobots is dat de robot autonoom zijn werk doet. 24 uur per dag, 7 dagen per week beweegt hij zich in een aaneengesloten gebied door het leidingennet en verplaatst zich van basisstation naar basisstation, waar de accu zonodig wordt opgeladen en verzamelde data gedownload. Deze autonome inspectie betekent dat er flink kan worden bespaard op de inspectiekosten, die liggen per kilometer wel een factor 20 lager vergeleken met bestaande robots, claimen de ontwikkelaars.

De robot is ontworpen op toegang tot (bijna) alle leidingen met een diameter in het bereik van 90-315 mm, wat de robot geschikt maakt voor de inspectie van 60 procent van de Nederlandse drinkwaterleidingen, vertelt Kanters in een toelichting aan H2O. De inspectierobot bestaat uit geschakelde elementen waardoor ook lastige bochten in het leidingennet genomen kunnen worden. Kanters: “Hij volgt net als Max Verstappen de ideale lijn.”

De ontwikkelaars streven ernaar dat de robot een actieradius krijgt van 6 kilometer met een topsnelheid van 360 meter per uur. Uitgerust met sensoren, camera, hydrofoon en positioneringsalgoritme, inspecteert hij zo zelfstandig en continu de leidingen. Uiteindelijk moet er een platform ontstaan met een set autonoom werkende robots die permanent het leidingennetwerk monitoren.

Geschiedenis
De geschiedenis van het project begint in 2017 als het prototype wordt ontwikkeld door de onderzoeksinstituten KWR en Wetsus. Daarna neemt een consortium bestaande uit zeven drinkwaterbedrijven (Brabant Water, Dunea, Evides, PWN, Vitens, WMD, WML), KWR en Demcon Robotic Systems het stokje over voor verdere ontwikkeling. Van die 7 drinkwaterbedrijven zetten Vitens, Evides en Brabant Water het project voort; zij worden aandeelhouder van Submerge, het bedrijf dat het robotproject verder moet brengen met Demcon Robotic Systems nog altijd als partner.

Om de volgende stap te zetten is ‘funding’ nodig, zegt Kanters. Er moeten nieuwe prototypes gemaakt worden om de gepatenteerde robot verder in de praktijk te testen. Zo moet worden onderzocht hoe de robot zich onder oplopende waterdruk houdt en of de (gecertificeerde) materialen waar deze van gemaakt is (titanium) zich goed houden en voldoen aan de veiligheidsnormen die gelden voor drinkwater. Kanters spreekt over een alpha- en betaversie; elke keer wordt de robot verder verbeterd. Dit proces vergt een flinke investering. Kanters wil geen bedrag noemen, maar deze overschrijdt de miljoen euro.

“We zijn op zoek naar een internationale partner die wil investeren in de verdere ontwikkeling en ook de inspectierobot in de markt wil zetten”, vertelt Kanters. Dat de initiatiefnemers daarvoor naar het buitenland kijken is niet zo vreemd, daar verkeren drinkwaterleidingen vaak in slechte staat. Daardoor lekt er wereldwijd dagelijks 45 miljoen kubieke meter drinkwater weg, dat is 20 tot 30 procent van de productie, schetst Kanter in zijn presentatie. Een situatie die alleen nog maar verslechtert omdat de wereldwijde drinkwaterinfrastructuur veroudert en er dus talloos veel kilometers drinkwaterleidingen vervangen zouden moeten worden. Met autonome inspectierobots kan dat proces precies en efficiënt worden aangestuurd.

 

MEER INFORMATIE
H2O artikel: Nederlandse autonome inspectierobot wint Aquatech Innovation Award
Website Submerge

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.