secundair logo knw 1

Een van de sleephopperzuigers van Boskalis. Foto Boskalis

De Nederlandse baggeraar Boskalis heeft een order van 1,5 miljard euro binnengehaald op de Filipijnen. Het gaat om de uitbreiding van de internationale luchthaven van Manila, waarvoor deels nieuw land uit zee wordt gewonnen. Het is het grootste project van Boskalis ooit.

1712 Martijn SchuttevaerMartijn Schuttevâer "Voor ons is dit een mooie opsteker aan het einde van een bijzonder jaar", zegt woordvoerder Martijn Schuttevâer van de international uit Papendrecht. "Daarmee hebben we de inzet van onze grote baggerschepen voor de komende jaren veiliggesteld."

Vanwege de coronapandemie is het momenteel ook in het Aziatische land lastig werken, maar Boskalis hoopt begin volgend jaar wel met de voorbereidingen te beginnen. Als alles volgens plan verloopt, is de klus eind 2024 afgerond.

Het betreft een zogenaamde ‘greenfieldontwikkeling’ voor een nieuwe luchthaven, die de bestaande en overbelaste internationale luchthaven van Manilla, Ninoy Aquino, moet ontlasten. "Die is ooit buiten de stad aangelegd, maar ligt er nu middenin", vertelt Schuttevâer.

Zeespiegelstijging
Het circa 1700 hectare grote nieuwe luchthaventerrein komt deels op het land, deels in het water in het noordelijke deel van de baai van Manilla. Boskalis heeft veel ervaring met landaanwinning op zee en kustsuppletie, zoals in Nederland de Maasvlakte en de Zandmotor in Nederland en kustsuppletie.

Bij Manilla moet ook rekening worden gehouden met de gevolgen van mogelijke grote aardbevingen, tyfoons en zeespiegelstijging. Het opgespoten zand zal daarom worden omgeven door een harde zeewering.

Voor wat betreft het stuk land is de parallel met Nederland dat grondverbetering nodig is omdat ook bij Manilla sprake is van een slechte ondergrond, zegt Schuttevâer. “Met drainagetechnieken moeten we ervoor zorgen dat het niet wegzakt.”

Belgische concurrent
Volgens de woordvoerder is er wereldwijd maar "een handjevol partijen" die een dergelijke klus weten te klaren. Boskalis won de race uiteindelijk van een Belgische concurrent. De grootste opdracht tot nu toe voor het bedrijf was de aanleg van een haven in Qatar in 2005 (900 miljoen euro). Voor de baggerwerkzaamheden in Manilla zal Boskalis zijn grootste sleephopperzuigers en een grote cutterzuiger inzetten.

Het Land Development Design and Construction-contract is toegekend door San Miguel Aerocity Inc (SMAI). Dat is een dochteronderneming van San Miguel Corporation (SMC), een van de grootste bedrijven in de Filipijnen.

De regering van de Filipijnen heeft SMAI een concessie voor vijftig jaar verleend voor de bouw, de exploitatie en het onderhoud van de luchthaven. De landontwikkelingsfase wordt door een consortium van internationale banken gefinancierd.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Boskalis

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.